Àvila i Madrid han estat  el punt de trobada dels delegats de Mitjans de Comunicació dels bisbats espanyols per celebrar la seva assemblea anual, que es desenvolupa des del 26 al 28 de gener.

El tema de la família com a punt privilegiat de trobada en la comunicació –tema central del missatge del Papa Francesc amb motiu de la Jornada Mundial de les Comunicacions–, i la figura de Santa Teresa de Jesús –de qui enguany se celebra el 500 aniversari del seu naixement–, com a experta comunicadora, han estat els temes centrals de debat dels delegats, que per part de Lleida estava representada en la figura del seu responsable diocesà, Mn. Carles Sanmartín, i també de Roser García i Jordi Pérez.

L’assemblea va iniciar-se el dilluns, dia 26, a la seu de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE) després que Mons. Ginés García, bisbe de Guadix-Baza i president de la Comissió Episcopal de Mitjans de Comunicació Social de la CEE, donés la benvinguda a tots els delegats i col·laboradors de 46 bisbats i arquebisbats del territori espanyol.

Tot seguit va ser el pare Ariel Beramendi, membre del Consell Pontifici de les Comunicacions Socials, qui va intervenir amb la ponència “Comunicar la família, àmbit privilegiat de trobada”, amb la qual va explicar els diferents passatges del missatge del Sant Pare amb motiu de la Jornada Mundial de les Comunicacions.

El pare Beramendi, sacerdot bolivià que fa molts anys que treballa al Vaticà, també va explicar les raons que van dur al Papa Francesc a triar aquesta temàtica.

La ponència va donar pas als treballs en grup dels delegats, els quals van debatre assumptes relacionats amb l’Any de Vida Consagrada, el Sínode de Bisbes sobre la família i el 5è Centenari de Santa Teresa.

L’endemà, el dimarts, dia 27, l’assemblea va continuar els seus treballs a Àvila, per retre homenatge a la Santa i per conèixer l’organització d’un esdeveniment de tal magnitud com el 5è Centenari, on també s’inclou una trobada de Joves Europeus.

El pare carmelita Francisco Javier Sancho, director de la Universitat de la Mística d’Àvila, va explicar en una seva conferència per què Santa Teresa de Jesús va ser una experta comunicadora en el temps i per què encara avui pot considerar-se com a pionera en molts aspectes del món de la comunicació que encara són vigents. Tot analitzant passatges dels seus escrits ens atansem a un món prou actual, malgrat que hagin passat 450 anys quan van ser escrits.

José Gabriel Vera, director de l’Oficina d’Informació de la CEE, i Auxi Rueda, delegada diocesana d’Àvila, van explicar després com havien treballat un pla de comunicació, que els havia de marcar la forma d’informar i difondre el 5è Centenari.

Ambdós no van eludir explicar les dificultats que s’havien trobat, fruit de la magnitud de l’esdeveniment, en el qual participaven no sempre plegats diferents administracions i entitats, públiques i privades, a més de l’orde carmelita i el bisbat. Un afany organitzatiu que hi havia produït problemes de manca de coordinació.

Una visita als indrets teresians més importants de la ciutat i la celebració de l’eucaristia al convent construït al damunt de la casa natal de la Santa, que va estar presidida pel bisbe d’Àvila, Mons. Jesús Garcia Burillo, i concelebrada pels bisbes de Guadix, Mons. Ginés García, i de Menorca, Salvador Giménez Valls, a més d’un nodrit grup de preveres, van posar punt final a la visita a la ciutat castellana.

La darrera sessió de l’assemblea diocesana de delegats tindrà lloc el dimecres, 28 de gener, a la seu de la CEE amb el lliurament dels Premis Bravo de Comunicació.

La conferència de Juan Manuel Lara Mayoral, guardonat amb el premi de premsa escrita, sobre la seva experiència de periodista especialitzat en temàtica religiosa donarà pas al lliurament dels guardons, concedit per un jurat que ha estat presidit pel bisbe de Lleida, Mons. Joan Piris.

La CEE vol reconèixer amb els Premis Bravo la tasca dels professionals de la comunicació que s’hagin distingit pel servei a la dignitat de l’home, els drets humans i els valors evangèlics.