Tipus
Prop de vosaltres (Bisbe Salvador)
Producció
Data publicació:
dg., 09/17/2023

Estimats diocesans:

És el mateix títol que ha donat el papa Francesc al Missatge que ha dirigit als catòlics i a totes les persones de bona voluntat amb motiu de la 109ª JORNADA MUNDIAL DEL MIGRANT I REFUGIAT que se celebra el proper diumenge, 24 de setembre.

Em sembla més convenient avançar una setmana la informació de la Jornada a celebrar amb la finalitat que ens disposem interiorment per acceptar i comprometre'ns en allò que centra el contingut d'aquest dia. El grup humà que es beneficia de les nostres pregàries i de les nostres preocupacions són en aquest cas els migrants. Els que se'n van i els que arriben i són, al cap i a la fi, les persones més vulnerables que han de ser tractades com uns companys de viatge especials a qui hem d'estimar i cuidar com a germans.

La nostra diòcesi ha tingut en un primer pla aquesta realitat humana. Des de fa anys convivim amb persones d'altres països i continents que s'han establert aquí de forma temporal o permanent amb la finalitat de buscar subsistència per a les seves famílies. Les campanyes de la fruita, els serveis domèstics, la restauració… són àmbits atractius per afrontar una nova vida i ja no ens és estrany contemplar entre nosaltres noves formes de vestir o de menjar. També comprovar l'esforç que fan molts d'ells per integrar-se a la nostra societat. Igualment, reconforta apreciar una sensibilitat especial cap als migrants per part de persones i institucions eclesials; a moltes parròquies hi ha grups d'atenció personal per analitzar les seves necessitats i les seves carències, la qual cosa és motiu d'agraïment.

La migració és un fenomen complex que aquí no podem estudiar. Sempre hi ha aspectes positius i, per descomptat, inconvenients que obliguen a una serena i cristiana reflexió sobre la situació personal i familiar de molts germans. Amb aquest escrit pretenc que la Jornada ajudi a totes les comunitats diocesanes a augmentar el servei cap a ells; també a convidar amb les paraules de Jesús i el recorregut pastoral de l'Església a un tracte universal i fratern.

El Missatge papal introdueix enguany un element característic al que tots aspirem, la llibertat. Parla de “lliures de triar” tant per romandre a la seva terra vivint amb dignitat, com per anar a altres regions per subsistir i formar una família. A ningú no li agrada afrontar el risc i la incertesa però, en determinades ocasions, els conflictes, els desastres naturals o la impossibilitat d'un futur digne obliguen milions de persones a sortir de les seves cases. Afegeix els consells que el poble hauria de tenir amb els forasters, el passatge del patriarca Jacob amb els seus fills refugiant-se a Egipt o el mateix episodi de Jesús, Josep i Maria sortint també cap a Egipte per  fugir de l'amenaça de mort per part del rei Herodes. Acaba el Papa amb una senzilla pregària, el final de la qual diu així: “Sosteniu-nos amb la força del vostre Esperit,/ perquè puguem manifestar la teva tendresa / a cada emigrant que poses en el nostre camí / i difondre en els cors i en cada ambient / la cultura de la trobada i de la cura”.

Davant la complexitat del fenomen, la nostra diòcesi, amb la Delegació de la Pastoral d'Emigrants, desitja col·laborar amb tots els altres organismes en afavorir la solució a tota aquesta problemàtica perquè ningú no se senti sol i marginat. A més, moltes parròquies, amb el suport de Càritas Diocesana, cobreixen la primera atenció de menjar, roba o medicaments. Altres institucions como Arrels, Jericó, Vicencianes de Sant Andreu… fan una passa més atenent l'allotjament, la tramitació de documents o els repassos escolars.

Amb la meva benedicció i afecte

+Salvador Giménez, bisbe de Lleida

AdjuntMida