En un entorn laboral dominat pels elevats índex d’atur i temporalitat, les dades del Informe Economia Solidaria 2018 de Càritas posen de manifest, un any més, que es possible desenvolupar estratègies d’èxit amb les persones en situació de vulnerabilitat per a que puguin tornar al mercat de treball, aconseguir un lloc de feina i reconstruir la seva autonomia personal.

És el cas dels 68 participants en el programa d’ocupació Fundació Jaume Rubió i Rubió,  que van accedir a un lloc de feina digne durant l’any 2018.

Aquesta aposta de Càritas Diocesana a traves de la seva Fundació Jaume Rubió i Rubió mostra resultats tangibles com aquests:

. 492 persones han estat ateses al darrer any a la Fundació Jaume Rubió i Rubió.

. El 65% són dones (320), això evidencia una major afectació de l’atur entre la població femenina.

.  Els 67% dels atesos són d’origen immigrant, sobretot de països extracomunitaris.

. Del total de persones ateses pel programa d’ocupació, 173 persones van accedir també al servei d’intermediació laboral; d’aquests el 39% ens han comunicat una incorporació al mercat laboral.

. La Fundació Jaume Rubió i Rubió ha gestionat 72 ofertes laborals. 33 en  sector privat i 33 de treball de la llar.

. 6 persones van accedir al mercat protegit en ofertes de Troballes Empresa Inserció (ja sigui en Troballes Llar o Troballes Roba).

De les 492 persones ateses durant l’any, destaquem les173 que han estat també ateses pel servei d’Intermediació Laboral, i que ha possibilitat que es beneficiessin d’informació i derivació a borses de treball i ofertes de feina del territori. Per tal d’incrementar aquesta xifra, des de l’entitat es reitera la necessitat de continuar apostant per serveis d’acompanyament a la inserció i la realització d’accions formatives.

A través d’aquestes, les persones ateses milloren el seu nivell d’idioma, informàtica i/o competències ocupacionals, el que n’afavorirà l’accés al mercat de treball i l’acompliment dels requisits sol·licitats per les empreses. En un altre sentit, l’entitat vol destacar que les dificultats referents a la situació administrativa de les persones ateses, especialment la manca de permís de treball, han limitat, en alguns casos, l’accés al mercat laboral.

Per millorar la formació de les persones ateses, Fundació Jaume Rubió i Rubió ha dut a terme:

. Quatre cursos ocupacionals, que han beneficiat 38 alumnes, en els sectors  de la costura, neteja i treball a la llar, i manteniment d’edificis.

. Cursos d’alfabetització, que juntament amb la parròquia sant Ignasi organitzem s’han beneficiat 24 alumnes que han passat per l’acollida laboral; i cursos d’informàtica bàsica, amb 25 alumnes.

A la vegada, es veu necessari també continuar apostant per accions de sensibilització, encaminades a promoure una millora de les condicions del mercat de treball.

I per tal d’establir ponts amb el mercat laboral, Fundació Jaume Rubió i Rubió ha contactat amb 98 empreses i ha signat convenis amb dos d’elles: Amiga ETT Social i  Òptima Serveis. Tots dos, han d’aportar més oportunitats laborals i formatives per a les persones ateses. De fet, l’any 2019 s’estan ja formalitzant contractes a través d’Empreses de Treball Temporal, i, juntament amb Òptima Serveis, està previst repetir un curs en l’àmbit del manteniment d’edificis, a la vegada que formalitzar la contractació de dues persones queja van fer el curs l’any 2018.

Finalment, volem destacar l’increment de 4 a 7 dels voluntaris del programa d’Acollida Laboral.