Religió que, aquest any, s’ha celebrat a Tortosa.

A la trobada, presidida per l’Arquebisbe de Tarragona, hi ha assistit l’Honorable Consellera d'Ensenyament del Govern de Catalunya, la Sra. Irene Rigau, el Director general d’Afers Religiosos, Sr. Xavier Puidollers, així com el Sr. Alcalde de Tortosa i Senador, Sr. Ferran Bel, acompanyat d'altres autoritats locals, i l’Administrador diocesà, Monsenyor Josep Lluís Arín.

Ha pronunciat la ponència Mons. Raül Berzosa, Bisbe de Ciudad Rodrigo, qui ha exposat el tema dels nous ateismes, subratllant que avui hi ha un tipus d’ateisme que troba el seu aliment en els fanatismes religiosos, en les actituds dels ultra ortodoxos violents i en els radicals que rebutgen l’evidència científica, com és el cas dels creacionistes.

Ha indicat que davant d’aquests fenòmens alguns poden interpretar que, si aquests són els efectes de la creença, la fe és perniciosa. Davant d’aquesta constatació, el ponent ha afirmat que aquesta nova forma d’ateisme no contempla la realitat tal qual és, donat que en la seva manera d’interpretar el fet religiós prescindeix dels efectes i del valor que aporta al món una vivència sana i autèntica de la religió.

En contemplar únicament els aspectes patològics amb els que alguns viuen la seva fe, senyalà Monsenyor Berzosa, els nous ateismes no prenen en consideració l’aportació benèfica que suposa la vivència sana de la religió.

En aquest sentit, entre altres aspectes, ha indicat la fonamentació i el sentit que aporta al creient l’amor com a expressió de l’Amor en plenitud, la justícia i el perdó com a manifestació de l’adhesió al Pare de la Vida, l’esperança com a manera confiada i renovadora de viure la vocació de que tots estem cridats a la vida plena en Ell.

Com a conseqüència d’aquesta fe, el creient busca promoure la justícia i la dignitat de la persona; s’obre a acollir i defensar una vida humanament digna i a servir i defensar tota persona, especialment la que es troba en situació més vulnerable.

El Bisbe de Ciudad Rodrigo ha acabat la seva aportació referint-se a que no hi ha oposició entre la fe i la raó, entre la religió i la ciència. La ciència estudia i reflexiona sobre com és el món i quines són les seves lleis; la Religió reflexiona sobre la finalitat i el sentit del món que explica la ciència, aportant una llum imprescindible, la de la fe, per a la comprensió de l’horitzó de sentit vers el qual s’encamina.

Des d’aquesta perspectiva, ha mencionat a Einstein i ha citat una de les seves frases famoses: “La ciència sense religió està coixa i la religió sense ciència, cega ”.

A continuació, el professorat participant en la Trobada s'ha distribuït pels 18 tallers d’aprofundiment en els que prèviament s’havia inscrit. Després del dinar, un grup folklòric de les Terres de l’Ebre ha fet una acurada exhibició de danses de la terra.

La jornada s'ha conclòs amb la celebració de l’Eucaristia, a la capella del Seminari tortosí, i amb la lectura d’un manifest.