Foto Rectangle:

El dimecres 15 d’octubre, coincidint amb el dia de Santa Teresa de Jesús, el Bisbat de Lleida es va sumar als actes commemoratius del Vè Centenari del seu naixement, amb la celebració d’una eucaristia presidida per Mons. Joan Piris Frígola, i concelebrada per l’arquebisbe d’Urgell, Joan Enric Vives, i la comunitat carmelitana de Lleida amb el seu prior, P. Jesús Sans, preveres representants de les diferents parròquies del Bisbat i també pels religiosos de les comunitats: mercedària, franciscana, ignasiana i salesiana. La celebració va tenir lloc al Santuari-Parròquia de Santa Teresina de l’Infant Jesús, situat a la Plaça de les Missions, de la que en tenen cura la Comunitat de Carmelites Descalços.

El bisbe Joan Piris va donar la benvinguda a tots els assistents i va agrair molt especialment la presència de Mons. Joan Enric Vives, que havia demanat poder assistir a l’apertura del Vè Centenari al Bisbat de Lleida, ja que a la diòcesi d’Urgell es dóna l’eventualitat que no hi ha cap comunitat de Carmelites.

Durant l’homilia, el bisbe Joan va fer una referència especial al missatge que el Papa Francesc havia enviat al bisbe d’Àvila, Mons. Jesús Garcia Burillo, i per extensió a tots els bisbes espanyols amb motiu del Vè Centenari del naixement de Santa Teresa.

En aquesta carta comenta, que a l’escola de la santa caminadora aprenem a ser pelegrins. Teresa de Jesús convida a les seves monges a “andar alegres sirviendo”, però aquest camí no podem fer-lo sols sinó junts. A aquest camí no s’hi arriba per dreceres que eviten la renúncia i el sofriment, sinó que el trobem sofrint treballs i dolors; posant-nos al servei dels altres amb alegria i humilitat. De fet no recomana moltes coses santa Teresa; només tres: Estimar-se molt els uns als altres, deslligar-se de tot i veritable humilitat.

Ella no se separa de les preocupacions de la gent i viu les dificultats del seu temps sense queixar-se. Aquest és el realisme teresià: Resar per a comprendre bé el que passa i així actuar millor.

Ja és temps de caminar, de caminar pels camins de l’alegria, de l’oració i de la fraternitat; una preciosa herència a conservar i a enriquir.

El lliurament de les ofrenes va tenir un simbolisme especial, ja que varen estar precedides per una parella d’infants, vestits amb l’hàbit carmelità, seguides d’altres, les quals van ser presentades al bisbe Joan.

En la celebració, va participar la coral Flor del Carme, dirigida per la seva directora, Montse Posino. Durant l’acte litúrgic, es van interpretar les cançons: El alma es de cristalNada te turbe, nada te espante i Si padecer con amor. Aquesta última va ser composta especialment per a la celebració del Vè Centenari del naixement de Santa Teresa de Jesús, i de la qual en són autors: Lluís Platero, de la música, i Joan de Déu Soler Amigó, de la lletra.

El bisbe Joan Piris va indicar, que el Santuari - Parròquia de Santa Teresina ha estat un dels llocs assignats per a poder participar del jubileu en aquest any de gràcia teresià, fent referència explícita què no anem a guanyar cap jubileu sinó que anem a rebre’l com a regal de la misericòrdia de Déu, i sempre amb els requisits establerts per la Santa Seu.

Després de la benedicció, hi va haver la veneració de la relíquia de Santa Teresa, i per a concloure la festa, un recital de poemes interpretats amb molta delicadesa, per Mª Carme Mor, Mª Cruz Nebot i Roser Vergés, del que vàrem poder gaudir tots els assistents.

En ocasió del Vè centenari del naixement de Santa Teresa de Jesús i seguint el costum de les trobades carmelitanes, aquestes tindran un caire especial i estaran dedicades a “La vida de Santa Teresa de Jesús”, que consistirà en la projecció de la pel·lícula del mateix nom, en vuit capítols, dedicant cada sessió a enriquir el nostre coneixement de la història i l’espiritualitat del Carmel teresià.

Més imatges de la celebració, aquí.