Tipus
Prop de vosaltres (Bisbe Salvador)
Producció
Data publicació:
dv., 07/16/2021

A la nostra diòcesi hi ha alguns aspectes coincidents amb aquests dos sants que van seguir Jesucrist, ja que sant Jaume i sant Ignasi tenen dos llocs molt significatius en la pietat del nostre poble. El primer, a la capella del Peu del Romeu en ple carrer Major de la ciutat de Lleida, per on passen i resen infinitat de devots; el segon, el nom i el lloc d’una parròquia d'un poblat barri de la nostra ciutat que vincula  moltes famílies a les iniciatives comunitàries.

Els dos donen nom a un camí que és imatge de la mateixa vida cristiana i que acumula molts pelegrins fins al final del recorregut. El Camí de Sant Jaume n’és l'exponent més clar i més antic d'Europa. Des de l'Edat mitjana infinitat de pelegrins han dedicat part del seu temps a recórrer un espai, amb diverses ramificacions i denominacions, que els condueix a Compostel.la, lloc on diu la tradició que hi ha la tomba de l'Apòstol. Alguns historiadors afirmen que és el primer embrió de la unió dels pobles europeus. Els pelegrins tenen diverses motivacions a l’hora d’iniciar el recorregut: culturals, físiques, psicològiques i, per descomptat, religioses. Aquest camí també passa per Lleida i en la nostra diòcesi hi ha senyals que l’indiquen. Aquest any Sant Compostel·là -en què la  festa cau en diumenge- es reforcen aquests senyals.

El Camí Ignasià és molt més recent, perquè sant Ignasi va viure al segle XVI i sant Jaume al segle I. La peregrinació, que té gairebé 700 quilòmetres de recorregut entre la casa natal de sant Ignasi i la Cova de Manresa, travessa cinc Comunitats Autònomes, que han arribat a un acord per impulsar-ne i promoure’n accions conjuntes de gestió, promoció i difusió. L'objectiu és oferir una experiència espiritual de peregrinació al segle XXI seguint el procés interior pel qual Déu va conduir el pelegrí Ignasi i celebrar l’Any Jubilar amb motiu de la seva conversió. S'ofereix com un espai de trobada amb Déu i la possibilitat d'un major creixement espiritual. La referència als seus Exercicis Espirituals és el fonament teòric de l'acció transformadora que es complementa amb el silenci en  caminar i la interioritat del missatge. Aquest camí també passa per la nostra ciutat i per moltes poblacions de la nostra diòcesi, des de ponent fins a llevant. La Companyia de Jesús, que regenta la parròquia de sant Ignasi de Loiola i el col·legi Claver a Raimat, impulsa aquest nou recorregut amb la convicció de la seva vàlua i profit espiritual.

Pels cristians són dos personatges molt importants perquè van influir en la cultura occidental, però molt més importants pel model de seguiment de l'amic i mestre Jesús. També per la fortalesa i la constància que manifesten en la predicació del missatge cristià, vàlid per a totes les èpoques de la història i ple de sentit de vida i de felicitat per a aquells qui el descobreixen.

Units també per la proximitat de la seva celebració, recordem sant Jaume i celebrem la seva festa el dia 25 de juliol i, sant Ignasi, el dia 31. El primer, amb el popular  romiatge, anomenat “dels fanalets”,  amb gran assistència de nens pels carrers de Lleida; i el segon, amb diverses celebracions parroquials que consoliden la comunitat i encoratgen la sensibilitat cristiana de l'entorn.

Els dos sants van iniciar el camí de la vida i, en un moment determinat, es van trobar amb el Senyor que els va canviar els passos per fer més autèntica i més caritativa la seva existència en aquest món. Segueix present la invitació perquè cadascun de nosaltres pugui fer l'experiència d'un dels dos camins. O tots dos. Això us canviarà el cor.

+ Salvador Giménez, bisbe de Lleida.