Aquest any, el Dia Internacional dels Arxius, que se celebra el 9 de juny, el volem dedicar a mossèn Jacint Cotonat, arxiver diocesà des de l'any 2003 i fins a l'abril de 2021, quan va traspassar.

Mossèn Jacint, arxiver de formació i professió, va rebre l'encàrrec d'informatitzar l'Arxiu Diocesà de Lleida l'any 2003. Tasca que va iniciar i vam anar realitzant al llarg d'aquests anys.

La seva primera tasca fou localitzar i diferenciar els diferents fons i sèries documentals que conformen l'arxiu Diocesà: episcopal, parroquial, fons fotogràfic, etc.

A la vegada va continuar, donant-li una gran empenta, la recollida dels fons de les parròquies que conservaven documentació de més de cent anys.

També va començar a recopilar documents (fulletons, tríptics, etc.) d'activitats que es realitzen a les parròquies (encontres, romeries ...). Mossèn Cotonat explicava que a les parròquies "no només bategem, casem i enterrem sinó que tenen molta més vida i, si no conservem el que fan, els investigadors del futur no podran conèixer què fèiem a les nostres comunitats parroquials".

En els darrers temps, l'Arxiu Diocesà ha començat a digitalitzar les publicacions pròpies de l’entitat i, en més a poc a poc, els fons parroquials, per tal de preservar la documentació original.

En aquesta tasca s'hi han afegit un bon nombre de voluntaris. Alguns ja no hi són entre nosaltres, d'altres ens acompanyen. Mossèn Cotonat cuidava de la seva gent i la premissa era "acollir" i que se sentissin bé.

Amb la seva direcció, l'Arxiu Diocesà, ha passat de ser un arxiu tancat a estar obert als investigadors.

Això sí, sempre ens recordava que "s’havia de deixar feina per als qui vinguin al darrere". Mossèn Cinto, ha fet una gran tasca per l'entitat. Els qui quedem esperem continuar-la.

A continuació us deixem amb una entrevista a Mossèn Jacint Cotonat al programa 'De Bat a Bat al Bisbat de Lleida' de 2013.

Tambè us deixem amb el vídeo que l'Arxiu Diocesà del Bisbat ha fet aquest any per donar a conèixer el fons parroquial de Sant Joan Baptista de Lleida que es custodia a l'Arxiu Diocesà.