Alimentar l’alegria de la Fe, manifestada en l’esperança i realitzada en la caritat, i refermar la comunió diocesana, potenciant les àrees de cooperació en cada arxiprestat i unitat de pastoral, han estat els dos encàrrecs del bisbe de Lleida, Mons. Joan Piris, als més de 300 agents de pastoral de la Diòcesi (prevres, religiosos/ses i laics), reunits aquest dijous, 25 de setembre, a la Casa de l’Església-Acadèmia Mariana i que han de servir per orientar el treball a les diferents entitats i organismes d’aquest curs pastoral que ara comença.

La Jornada d’Enviament, que enguany va tornar a omplir l’Auditori de l’Acadèmia Mariana, la qual cosa va fer necessari habilitar un circuit tancat de televisió a l’Oratori per poder encabir a tothom que volia seguir l’acte, va estar introduïda pel vicari Episcopal de Pastoral, Mn. Josep Antoni Jové, i pel vicari General, Mn. Ramon Prat.

Per aquest curs pastoral, el bisbe Joan ha tingut en compte la carta encíclica del Papa Francesc, ‘Evangelii Gaudium’ (La joia de l’Evangeli) i quan s’ha dirigit a l’assemblea, ha apuntat que aquests dos missatges són més un subratllat i no tant una novetat dins la dinàmica de renovació de la Diòcesi de Lleida. “En continuïtat amb les quatre pastorals d’aquests darrers anys (Entre tots i per al bé de tothom; La iniciació cristiana. Creure, viure i anunciar l’Evangeli; Presència d’Església a la societat, i La necessària qualitat espiritual) he seleccionat dos camps importants: La Fe i la Comunió”, ha apuntat Mons. Piris.

El nostre Bisbe recorda que el Sant Pare ens demana alimentar l’alegria de la Fe. Ara bé, no es tracta només de viure contents. “Quan el Papa Francesc diu que hi ha cristians que viuen una Quaresma sense Pasqua i que un evangelitzador no ha de tenir sempre cara de funeral, està demanant una urgent renovació de l’Església. I el primer símptoma és aquesta alegria que suposa una reforma missionera des de la conversió, des de la participació de tots, des de l’opció preferencial pels pobres i des del diàleg amb el món”, segueix dient el nostre pastor. “L’absència d’alegria i d’esperança és un obstacle i està influint negativament en les nostres mateixes comunitats”, diu, citant l’Evangelii Gaudium.

I com que la Fe cristiana es viu en comunió, el segon encàrrec del bisbe Joan és refermar la comunió diocesana, perquè la nostra realitat és cada dia més plural, també entre els membres de les comunitats cristianes. Però més enllà de les diferències, sabem que estem cridats a viure i crear comunió. No es tracta d’aguantar als qui tenen una mentalitat diferent de la meva o donar suport només amb els qui són de la meva corda. “La comunió amb els germans i germanes és la millor manera de manifestar la presència de Jesucrist entre nosaltres”, segueix dient el nostre bisbe.

Ara bé, el bisbe Joan recorda que la comunió a l’Església no és una cosa abstracta. “Viure en comunió demana que cada comunitat eclesial es construeixi com un veritable teixit de relacions interpersonals. Aquesta és la finalitat de potenciar les àrees de cooperació en cada arxiprestat i unitat pastoral. “D’aquesta manera es potencia la missió comuna a les parròquies i delegacions; s’afavoreix la coordinació d’activitats i es dóna un testimoniatge d’unitat i de servei mutu entre territoris i sectors pastorals”, segons Mons. Piris. Amb aquest esperit de comunió amb bisbes, sacerdots, persones consagrades i fidels laics, el bisbe Joan ha animat l’assemblea diocesana a impulsar l’acció pastoral i a seguir cercant noves formes de presència de l’Església en la societat.

En documents adjunts, trobareu un text amb les paraules que el bisbe Joan va dirigir als agents de pastoral i la publicació que recullen les prioritats diocesanes per aquest curs.

Més fotos de l’acte d’Enviament, aquí.