El Dissabte Sant (19 d’abril), a les 12 del migdia, al Cementiri de Lleida, tingué lloc un senzill i emotiu acte de commemoració del Centenari del naixement de Francesc Castelló. El beat va nàixer circumstancialment a Alacant, el 19 d’abril de 1914, ciutat on s’havia traslladat la família per motius laborals del pare.

L’acte es va fer davant la fosa comuna on reposen les seves despulles i on hi ha una placa què en dona testimoni, lloc on es congregà un bon grup de persones convocades per la Comissió Diocesana Pro Canonització del Beat Francesc Castelló.

S’inicià l’acte amb una ofrena de flors, sobresortint un centre floral confeccionat amb cent clavells vermells, un per cada any i amb el color simbòlic del martiri, que fou enviat a Lleida per la germana del beat, Maria Castelló, resident a Saragossa. Després de llegir diversos textos referents a la mare del beat, Teresa Aleu, i al moment sublim del seu martiri, el vici-postulador de la Causa de Canonització, Mn. Gerard Soler, va dir significant l’aniversari del beat i recordant el seu martiri en el Cementiri de Lleida el 29 de setembre de 1936: “Avui d’haver viscut el beat Francesc hauria complert 100 anys, però va morir màrtir als 22 i des d’aquella edat tenim en ella a un Sant”.

També intervingué Mn. Joan Ramon Ezquerra, director del secretariat diocesà per a les Causes dels Sants, explicant que a la fosa comuna on reposen les despulles del beat Francesc hi reposen les d’altres 14 màrtirs beatificats el 14 d’octubre de 2013 a Tarragona; entre ells les del bisbe màrtir Salvi Huix, religiosos carmelites i mercedaris, germans i preveres. Mn. Ezquerra anuncià que el proper 4 de maig serà col·locada i inaugurada una placa a la bora de la del beat Francesc Castelló, per recordar i homenatjar a aquests nous beats.

L’emotiu acte clogué amb la veneració d’una relíquia del beat Francesc Castelló (un bocí de roba), continguda en una caixa reliquiari. Aquesta relíquia, juntament amb altres dues, petits ossos del bisbe Salvi Huix i de Mn. Josep Nadal, fill de Bell-lloc d’Urgell, seran traslladades a Roma, per a ser dipositades en l’Església de Sant Bartomeu, a l’illa Tiberina, on les comunitats de Sant Egidi han aixecat un santuari ecumènic en memòria dels màrtirs del segle XX.

Adjuntem l’article del monjo de Montserrat Josep Miquel Bausset, publicat a La Mañana, amb motiu del seu aniversari.

Galeria d’imatges

AdjuntMida