Quaranta participants entre bisbes i delegats de les comunicacions socials de les Conferències Episcopals a Europa, entre els quals s’hi trobava el nostre bisbe Joan, s'han trobat a Barcelona del 8 al 10 de novembre per debatre sobre l'actual comunicació de l'Església a Europa, una trobada que s’ha convocat amb el tema “Evangelitzar l'ànima d'Europa”.

Els participants han discutit sobre els desafiaments que avui enfronta l'activitat missionera de l’Església, la comunicació del Papa Francesc, l'ús de les noves tecnologies i la figura de l'arquitecte Antonio Gaudí que va comunicar, particularment en el simbolisme de la Sagrada Família, la bellesa de Déu a través de la bellesa de l'arquitectura.

Com va evidenciar Pare Michel Remery, vice-secretari general del CCEE, els cristians estan cridats de manera particular a comunicar bé, utilitzant tots els mitjans, tenint especial atenció a la bellesa. Independentment del seu objectiu, cada comunicació veritablement cristiana es realitza primer de tot amb autèntic testimoniatge d'una relació viscuda amb Crist, demostrat molt bé pel Papa Francesc.

Durant la reunió, els participants també van ser informats sobre la modalitat d'utilització de les noves tecnologies que han canviat radicalment la comunicació de l'Arxidiòcesi de Barcelona, o també el seu ús en la promoció i informació als manifestants participants a la 'Manif pour tous', moviment social que va sorgir a França arran de la decisió del Govern francès de votar la llei sobre el matrimoni de parelles del mateix sexe i l'adopció de nens per part de les mateixes.

També el tema de les aplicacions per smartphone, amb el testimoniatge de Gustavo Entrala, desenvolupador de App per smartphone i en particular de la PopeApp, ha estat objecte de debat. Totes aquestes experiències són fonts d'inspiració per als participants i demostren que aquests mitjans poden ser respostes clares als desafiaments que enfronta l'Església avui. La ponència principal va ser encomanada a Mons. Claudio Maria Celli , president del Pontifici Consell per a les Comunicacions Socials, que va recórrer la història del Magisteri eclesial en relació amb la missió evangelitzadora de l'Església a través dels mitjans de comunicació social partint del decret conciliar Inter mirifica.

En una època cada vegada més marcada per la ràpida mutació de les formes de comunicació que posen en camp nous llenguatges comunicatius, l'Església dedica la seva atenció i la seva utilització dels mitjans socials per realitzar la seva missió evangelitzadora. Ella ha de confrontar-se en particular amb les noves tecnologies, que van arribar amb la difusió de l'accés a Internet i a la telefonia mòbil, i amb els més moderns llenguatges comunicatius. L'Església no està cridada a evangelitzar Internet, sinó a evangelitzar a través d'Internet. Es tracta d'anunciar l'Evangeli amb modalitats comunicatives més modernes, respectuoses i eficaces. La comunicació no es pot fer només amb la paraula, sinó i sobretot amb la caritat que s'apropa a la gent on està, en aquest cas en el continent digital, caminant junts. Facebook i Twitter són instruments que per la seva àmplia difusió, també permeten informació i donar un nou enfocament a la política, com ho va testimoniar Ludovine de la Rochère, president de "Manif pour tous”, presentant l'experiència de mobilització massiva francesa.

Trans-medialitat en canvi és la paraula d'ordre, que estava a la base del replantejament de la comunicació de l'Arxidiòcesi de Barcelona, com va ser presentat pel cardenal Sistach i el Director de l'Oficina de les Comunicacions Socials de l’Archidiòcesi, el diaca Ramón Ollé. Partint del butlletí diocesà tradicional, experts locals han sabut implementar un sistema diversificat i d'aprofundiment de la informació religiosa que conjuga mitjans de comunicació “tradicionals” i noves tecnologies, responent així a la necessitat d'adaptar els continguts a les diferents edats els usuaris.

Mons. José Ignacio Munilla, president de la Comissió CCEE, es va centrar en la comunicació del Papa Francesc, en els seus primers vuit mesos del seu pontificat: es tracta d'una manera profunda i simple de comunicar que va a l'essencial del missatge cristià. Quan el Papa Francesc parla de l'Evangeli, no parla d'un contingut estrany a la seva vida: parlar d'alguna cosa en el que ell creu. Al mateix temps, molts han evidenciat l'atenció que dirigeix a cada persona. El seu missatge no és per a les masses, sinó que toca el cor de cada home. Per tant, l'exemple del Papa Francesc va ser una ocasió per reflexionar sobre les modalitats de l'anunci: començar dels mètodes o més aviat de la fe que el comunicador, bisbe o no, desitja comunicar.

Durant la trobada a Barcelona, va ser presentat als participants el nou lloc del Consell de les Conferències Episcopals d'Europa, des del divendres online en l'adreça www.ccee.eu. Finalment, els participants han subratllat la importància de trobades entre els bisbes que realitzen el mateix servei en el camp de les comunicacions socials per facilitar el suport recíproc a l'afrontar els desafiaments comuns i intercanviar experiències.