Aquesta tarda de diumenge, 13 de setembre, la Catedral Nova de Lleida ha estat testimoni de l’afecte i estimació que la diòcesi de Lleida té al bisbe Joan Piris Frígola.

Feligresos, preveres, religiosos/ses i autoritats civils d’arreu del Bisbat han omplert el temple de gom a gom per acompanyar-lo en l’Eucaristia d’acció de gràcies pels 7 anys de treball pastoral. Nombrosos cantaires de les Terres de Lleida, dirigits per Mn. Joaquim Mesalles han posat el to de solemnitat amb els seus cants.

Mons. Piris en l’homilia ha comentat les lectures del dia, però també ha aprofitat per donar gràcies a Déu i tots els diocesans. Entre altres coses ha dit “Agraeixo tot allò que hem viscut junts: m’he sentit acollit, us he estimat i us estimo. I us demano que vulgueu acollir al nou Bisbe amb els braços oberts de manera que es pugui sentir com a casa seva des del primer moment. Sé que el fareu feliç. Jo ara he de dir-vos adéu-siau. Una experiència que em costa bastant, però que també forma part de la vida i és conseqüència de l'opció feta fa ja molts anys... I com que en aquests set anys també hi ha hagut espines, demano perdó a tots aquells que he fet patir amb les meves paraules, obres i/u omissions.”

En acabar l’Eucaristia ha tingut lloc la sessió de parlaments. Mn. Ramon Prat, administrador diocesà, ha estat el primer a agrair al bisbe Joan, en nom de la diòcesi, el servei generós i les iniciatives pastorals innovadores que ha tingut durant el seu ministeri episcopal, que ha resumit en 3 fets:

• El sòlid projecte de pastoral que ens deixa, impulsat des de la carta pastoral “Entre tots i per al bé de tothom”.
  • L’organització territorial amb les Unitats d’Acció Pastoral i la Xarxa d’entitats caritatives-socials, manifestació d’una església espiritual i d’una església present en les necessitats.
  • La proximitat a la gent i l’arrelament a les terres de Lleida, mostra d’això és la devoció que té a santa Teresa Jornet, filla d’Aitona.

Després l’artista Amadeu Bonet, en nom de la diòcesi, li ha lliurat un quadre fet per ell. L’abraçada de tots dos ha estat molt emotiva i l’assemblea l’ha acompanyat amb un aplaudiment. El quadre està ple de simbolisme que el mateix Amadeu ha explicat: el color marró, per la terra; les petjades sobre la sorra, per l’acompanyament del bisbe durant els 7 anys a Lleida; la Seu Vella, símbol de Lleida, i la Catedral Nova, per representar el pas dels diferents bisbes que han exercit el seu ministeri episcopal a Lleida; i les dates d’inici i final del pontificat del bisbe Piris. Tant ha agradat a la gent, que han tornat a aplaudir, tant l’obra com el seu significat. Una reproducció del quadre s’ha lliurat a tots els assistents, com a record.

Tot seguit ha estat l’alcalde de Lleida, Àngel Ros, qui en nom del poble li ha donat les gràcies pels set anys que ens ha regalat, actuant amb rigor i sensibilitat. I ha afegit que no sols el recordarem sinó que l’estimarem per la seva acció social a través de la qual ens ha fet entendre el missatge evangèlic. Ha estat una acció social importantíssima que ens ha fet girar el rostre cap a on hi havia una problemàtica social, com són les persones sense sostre. Moment què novament l’assemblea ha esclatat en un aplaudiment. I li ha lliurat una pintura de l’artista Joaquim Ureña.

Llavors el bisbe Joan ha tornat a prendre la paraula per agrair les mostres d’estimació i els obsequis rebuts, com a expressió dels sentiments de diversos col·lectius. I ara sí, un gran aplaudiment final per dir-li adéu a un bisbe que estima la diòcesi de Lleida i que és estimat per ella.

Els qui han volgut s’han desplaçat fins a la Casa de l’Església on hi havia un piscolabis i on s’han pogut acomiadar directament del bisbe.

La vigília, el dissabte dia 12, la Casa de l’Església també va ser l’escenari del dinar de comiat que van oferir els preveres del Bisbat de Lleida a Mons. Piris.

Més fotos en aquest enllaç.

Conxita López Torres