Es tracta de mossèn Josep Camí Camí, fill d’Aitona, que va morir martiritzat l’any 1936, juntament amb un altre company, Mossèn Manel Lloan Marsol.

El nostre nou beat, Josep Camí, va estar beatificat aquest passat dia 3 d’octubre, en una cerimònia celebrada a la Catedral de Santander, juntament amb 15 monjos cistercencs de l’Abadia de Viaceli a Cóbreces (Santander) i dues religioses, també de l’Orde del Císter, del Monestir de Fons Salutis, d’Algemesí (València).

Pot sorprendre’ns que un sacerdot diocesà de Lleida hagi estat beatificat juntament amb monjos cistercencs. El motiu és senzill. Josep Camí, de 28 anys, era Vicari de Juneda, però sentí la crida de Déu a retirar-se al monestir del Císter. Així ho va comunicar al seu Bisbe, aleshores, el també beat, Salvi Huix Miralpeix. El Bisbe li ho va concedir. A punt ja d’entrar al monestir, quan va anar a acomiadar-se dels seus pares a Aitona, va ser detingut i torturat bàrbarament. Podeu llegir una breu biografia del nou beat al llibre de Mn. Ramir Viola El martirio de una Iglesia, Lleida (1981).

La cerimònia a Santander va ser senzilla i al mateix temps impressionant. Presidida pel Cardenal Angelo Amato, prefecte de la Congregació per a les Causes dels Sants. Hi participaren altres bisbes i abats del Císter; concelebraren uns 150 sacerdots i varen assistir més de tres mil fidels, que venien de diversos pobles on havien nascut els 18 beats i beates màrtirs.

També d’Aitona hi assistiren una cinquantena de persones, presidides per la seva alcaldessa, Rosa Pujol, i el seu rector, Mn. Paco Ribas, així com molts familiars del nou beat, Josep Camí, que és ja el tercer fill d’Aitona, pujat als altars. Recordem Santa Teresa Jornet i el beat Francesc Palau. Aitona és realment “bressol de sants”. També participar en el peregrinatge mossèn Joan R. Ezquerra, responsable diocesà de les Causes dels Sants.

Al final de la cerimònia, el Bisbe de Santander, va llegir una carta del nostre bisbe, Mons. Salvador Giménez, en què agraïa aquesta beatificació d’un dels nostres mossens, al mateix temps que excusava la seva presència per compromisos contrets molts mesos abans.

Esperem que algun dia -ja s’avisarà oportunament- hi hagi una celebració d’acció de gràcies per la beatificació del nostre estimat Josep Camí Camí, a la intercessió del qual, ja des d’ara, encomanem les nostres parròquies i el nostre Bisbat.

Enllaços d'interès per seguir la notícia i veure més fotos:

El Diario Montañés (1 i 2) i fotografies (1 i 2)