Una cinquantena de delegats de les Càritas diocesanes que conformen la confederació de Càritas Espanyola, van participar els dies 28 i 29 d'abril a Madrid, en la desena trobada d'aquestes característiques que els reuneix cada any. Aquest any el tema de fons fou...

la Doctrina social de l'Església com a il·luminadora del ser i fer de Càritas.
El bisbe Atilano Rodríguez, bisbe responsable de Càritas va participar en l'encontre juntament amb el president de Càritas, Rafael del Río i el delegat episcopal, Vicente Altaba.
Els delegats, entre els quals n’hi havia d’algunes diòcesis catalanes, van escoltar la conferència "Els principis de la Doctrina Social que il·luminen la realitat i l'acció sociocaritativa de Càritas", que va fer el delegat de Càritas diocesana de Burgos, Fernando García Cadiñanos. Aquest es va centrar en tres d'aquests principis, com ara la Dignitat de la persona, el Bé Comú i el Destí Universal dels béns.
El ponent es va preguntar si l'actual crisi no és en el fons una "crisi del Bé comú" i ha definit aquest, com "la manera d'estructurar la societat, i el conjunt de condicions de la vida social que fan possible a les associacions i cada persona, la correcta realització de la seva existència"
Parlant del principi del Destí universal dels béns, ha indicat que aquest principi "reorienta el sentit de la propietat privada, en el sentit que tota persona té el dret a posseir el necessari per a viure".
Els delegats després d'un diàleg amb el ponent van treballar en grups. Una de les conclusions a les quals van arribar va estar la necessitat de continuar donant a conèixer i aplicar els principis de la Doctrina Social de l'Església en l'acció diària de Càritas.
En la trobada també va haver temps dedicat a escoltar a diversos tècnics responsables dels Serveis generals de Càritas Espanyola que tenen com a missió ajudar a les 70 Càritas diocesanes que composen la Confederació en l'àmbit estatal.
Entre altres temes van presentar una línia d'acció estratègica en la qual es vol avançar. Es tracta del Desenvolupament integral de les persones que participen en l'acció de Càritas.
En aquest sentit es va presentar la Cura de les persones com a clau fonamental d'actuació i es van assenyalar 10 reptes per a poder dur-la a terme. Reptes com ara l'acompanyament fratern, la comunicació interpersonal, la formació continuada, créixer en la capacitat de resolució de conflictes, assegurar espais participatius i de discerniment, etc.
Val a dir, que aquesta trobada de delegats és un espai formatiu, de comunicació distesa i de convivència. Aquesta es veu afavorida per les estones per relaxar-se en els moments de descans al voltant d'un cafè, i la nit en què es comparteix el que s'anomena "los Frutos de la tierra", que són els productes típics dels llocs de l'estat Espanyol, d'on ha vingut cada delegat.
Cal assenyalar, també, el bon ambient que es crea en aquestes trobades entre els delegats diocesans de Càritas, afavorit pels espais de pregària i pel fet de compartir un mateix ministeri, com és el servei de la caritat en cadascuna de les respectives diòcesis.

Carles Sanmartín Sisó, delegat de Càritas Diocesana de Lleida.