El passat dia 23 de febrer, la Xarxa d'Entitats Cristianes d’Acció Social i Caritativa de la Diòcesi de Lleida, es reuní amb el paer en cap, Miquel Pueyo, i la regidora de persones, Mariana Sall, per tal d'entre altres coses, presentar-nos com conjunt d'Entitats, cadascuna amb el seu tarannà, el seu carisma i amb les seves preocupacions, però intentant treballar en conjunt per a bé de totes les persones necessitades.

La Xarxa està formada per entitats d'inspiració cristiana molt arrelades al territori on desenvolupen les seves tasques en el camp de l'acció social i amb una perspectiva de treball no assistencial, sinó de prevenció, promoció i apoderament personal i de defensa dels drets de les persones més vulnerables i de la seva plena incorporació a la societat com a ciutadans i ciutadanes.

Algunes funcionen només amb voluntaris i altres que ho fan fonamentalment amb professionals; amb dimensions i formes d'organitzar-se molt diverses; dependents del Bisbat, de Congregacions religioses o d'altres entitats d'inspiració cristiana; patint la situació de precarietat i incerteses que té tot el Tercer Sector; patint constantment per la seva sostenibilitat i el manteniment dels serveis que presten; amb un gran valor del retorn social dels serveis que ofereixen.

Fou un moment on també es presentà l'"Estudi sobre la realitat Social en temps de pandèmia a Lleida", i que anteriorment ja va ser presentat al Consell Pastoral del Bisbat.
Cal recordar que l'Estudi té la seva gènesi en la interpel·lació que fa el Pla Diocesà de Pastoral 2020-2024 de la Diòcesi de Lleida i que pensà que l'Àrea de Pastoral sociocaritativa és la plataforma diocesana que s'ha d'encomanar reflexionar sobre la incidència de la pandèmia en l'àmbit sociocaritatiu i li demana que pel curs 2020-2021, adopti la següent acció: "Constituir un espai d'observació i reflexió, per a fer propostes al Bisbe Salvador, davant les repercussions de la pandèmia: sanitàries, socials, econòmiques, educatives i personals..." (Pla Diocesà de Pastoral pàg.46 i 58). Per tant, no és solament un grup "de l'Església", si no que és tota la Comunitat eclesial diocesana, la que és el subjecte del Pla de Pastoral, qui impulsa i promou el full de ruta.

De l'Estudi sorgeixen uns criteris per la relació amb l'administració local i també uns camps de col·laboració, a parer nostre necessaris per trobar sinergies per aquest treball de conjunt.

Tot seguit s'inicia un diàleg entre tots els presents amb els representants locals de la paeria, realment molt sincer, constructiu, on es van anar repassant els diversos camps on podem treballar plegats, com: habitatge, alimentació, infants i joves, sensellarisme, etc.

Agraïm al Paer en cap i a la regidora, la seva presència i voluntat de ser entre nosaltres per copsar i veure en quins àmbits estem les entitats de Xarxa compromeses, i poder entre uns i altres buscar la promoció i la recuperació de la dignitat humana, i que massa sovint la nostra societat menysprea.

Joan Carles Nicuesa.

Xarxa d’Entitats Cristians d’Acció Caritativa i Social.