Tipus
Prop de vosaltres (Bisbe Salvador)
Producció
Data publicació:
dg., 04/21/2024

Estimats diocesans:

Per a moltes persones, famílies i comunitats, el dia 27 d'abril és una data molt significativa del calendari. Celebrem la festa de la Mare de Déu de Montserrat, una advocació molt estimada pel poble de Déu que pelegrina per aquestes terres i que és admirada pel conjunt de Catalunya en un any especialment emotiu, sobretot per l'aniversari de la seva Confraria. A més, des de sempre, la comunitat benedictina de Montserrat té cura de la història, la devoció i el culte a la Patrona des de fa mil anys, que s’afegeix al permanent atractiu que suscita en molts catalans  l’emblemàtica muntanya, que és centre espiritual que guarda el tresor de la imatge de la Mare de Déu.

Tenim moltes publicacions sobre la història de l'advocació: primer, quan va començar en una ermita que data de l'any 1025, amb una comunitat benedictina i un abat independent el 1082; després, amb la construcció d'un gran santuari d’important influència espiritual i social durant centenars d'anys, fins a arribar al segle XIX, quan va sofrir incendis, saquejos i exclaustracions; i, ja al segle XX, durant la guerra civil, amb la destrucció de les dependències del monestir i la mort de molts monjos. Cap al 1950 el nombre de monjos s'acostava als 150 i actualment n’hi ha al voltant de cinquanta. El santuari també té una escolania infantil que solemnitza les festes litúrgiques i s’ha guanyat un reconegut prestigi entre els devots, els professionals de la música i la resta de conjunts corals.

Enguany s'ha celebrat el 800è aniversari de la fundació de la Confraria de la Mare de Déu de Montserrat. Per això s’han celebrat un gran nombre d'activitats al santuari i en altres indrets, que ha culminat amb la visita de 800 confrares, acompanyats d'alguns monjos amb el P. Mayol al capdavant, al papa Francesc al Vaticà, el passat mes d'octubre. D'aquesta important i única Confraria, amb seu al mateix santuari, hi ha delegacions a moltes poblacions. A la nostra diòcesi es va implantar a la fi del segle XIX i ha tingut una forta presència eclesial a la ciutat de Lleida. Últimament, s'ha creat una nova delegació a la parròquia d'Aitona. Comprovem amb alegria i satisfacció que la devoció a la Mare de Déu no mor, perquè està permanentment arrelada en el cor dels catalans. Demanem la seva intercessió per a qualsevol situació personal, familiar o comunitària; li donem gràcies quan enssentim atesos i estimulats a fer el bé indicat pel seu Fill; i en transmetem la devoció als parents i coneguts, recordant la seva maternitat cap a tots nosaltres.

A totes aquestes consideracions cal sumar una qüestió local, ja que la Confraria de Lleida s'ha proposat un nou repte en la seva llarga marxa: restaurar l'altar de la Mare de Déu de Montserrat, situat en un lateral de l'interior de la catedral, el qual, després de més seixanta-vuit anys de la seva inauguració, presenta símptomes de deterioració i requereix una actuació urgent. És per això que ja han entaulat converses amb els tècnics restauradors i, si Déu vol, començaran els treballs –que duraran tot el mes- a principis de maig. La Junta Directiva està molt il·lusionada en aquesta actuació imprescindible i ja ha sol·licitat l’ajuda econòmica dels seus socis per completar l'obra. Des d'aquesta pàgina del FULL us demano que hi col·laboreu.

A part d'aquesta acció material de l'altar hi ha un altre repte molt més important en què convé insistir, tal com ho fa de manera constant la Junta: l’esforç de promoure i difondre la devoció a la Mare de Déu, demanant-li ajuda perquè tots els diocesans assoleixin una vida cristiana autèntica, coherent, fidel i solidària, segons el mandat del Senyor. Com a bisbe, amb els sacerdots i els membres de la Vida Consagrada, farem el que pertoca i col·laborarem de manera entusiasta per aconseguir-ho en totes les nostres comunitats.

Amb la meva benedicció i afecte.

+Salvador Giménez, bisbe de Lleida.