|05-03-24| Luis Argüello (1953, Meneses de Campos (Palència)), actual arquebisbe de Valladolid, ha estat elegit aquest dimarts nou president de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE), en substitució del cardenal Juan José Omella.

Segons ha informat la CEE, la seva elecció ha tingut lloc en primera votació per majoria absoluta (48 vots) dels bisbes amb dret a vot (78 en total) reunits a l'Assemblea Plenària i Argüello serà el president d'aquesta institució els quatre anys vinents, durant els quals haurà de fer front, entre d'altres, al repte de la posada en marxa del pla de reparació integral de víctimes d'abusos. Argüello, de 70 anys i natural de Meneses de Campos (Palència), torna així a la CEE, on ja va exercir com a secretari general i portaveu entre els anys 2018 i 2022.

En total, 49 bisbes espanyols eren elegibles com a president. A la votació preliminar i no vinculant de sondeig celebrada aquest dilluns, el següent més votat va ser el cardenal arquebisbe de Madrid, José Cobo, amb 13 vots; seguit de l'arquebisbe d'Oviedo, Jesús Sanz, que va obtenir 10 vots; i els arquebisbes de Granada i Burgos, José María Gil Tamayo i Mario Iceta, respectivament amb 4 vots cadascun. El càrrec de secretari general no es renova i el bisbe auxiliar toledà César García Magán seguirà al capdavant.

El cardenal José Cobo, nou Vicepresident

D'altra banda, l'Assemblea Plenària ha elegit com a vicepresident de la CEE, per al quadrienni 2024-2028, el cardenal José Cobo, arquebisbe de Madrid, amb 39 vots a la segona votació. Durant el quadrienni 2020-2024, ha estat el vicepresident de la CEE, el cardenal Carlos Osoro Sierra, arquebisbe emèrit de Madrid.

Per la seva part, el bisbe de Solsona, Francesc Conesa, ha estat nomenat president de la Comissió Episcopal per a la Doctrina de la Fe.

Biografía de Mons. Luis Argüello

Argüello García va estudiar a Valladolid, al col·legi dels Germans de La Salle i després a la Universitat, on va obtenir la Llicenciatura en Dret Civil. Va cursar els estudis eclesiàstics al centre dels Pares Agustins a Valladolid.

Va ser ordenat sacerdot el 27 de setembre de 1986 per a l'arxidiòcesi de Valladolid, on ha exercit els càrrecs següents: formador al seminari diocesà de Valladolid (1986-1997); vicari episcopal de la ciutat i membre del consell episcopal, durant tres etapes: (1986-1997, 2003-2009 i 2010-2011). Així mateix, Argüello va ser delegat de Pastoral Vocacional (1997-2012); moderador de la capellania del Monestir de la 'Concepció del Carme' (1997-2011); rector del seminari diocesà (1997-2011); i membre electe de la Comissió Permanent del Consell Presbiteral (2003-2008).

Fins al seu nomenament episcopal, va ser vicari general i moderador de la Cúria diocesana, des del 2011; membre del col·legi de consultors, des del 2000; membre de la Comissió Permanent del Consell Presbiteral, des del 2010; membre del Consell d'Afers Econòmics i del Consell Episcopal, des del 2011; membre de la Comissió Permanent del Consell Pastoral, des del 2013, i membre de la Comissió per al Diaconat Permanent, des del 2014.

El 14 d'abril del 2016 el papa Francesc el va nomenar bisbe auxiliar de l'arxidiòcesi de Valladolid. Va rebre la consagració episcopal el 3 de juny del mateix any. El divendres 17 de juny del 2022 va ser nomenat arquebisbe de Valladolid pel Papa i el 30 de juliol va prendre possessió del càrrec. A la Conferència Episcopal és membre de la Comissió Permanent i des de l'Assemblea Plenària de novembre de 2022 és membre de la Comissió Episcopal per al Clergat i Seminaris. També, des de l'Assemblea Plenària d'abril del 2022, és el responsable del Servei de Pastoral Vocacional de la Conferència Episcopal. Així mateix, ha estat membre de la Comissió Episcopal de Pastoral i de la Comissió Episcopal de Seminaris i Universitats (2017-2018).