|19-01-24| «Caminant per a la dignitat: escoltar, somiar, actuar» és el lema de la X Jornada Mundial d'Oració i reflexió contra el Tràfic de Persones 2024, que se celebra el 8 de febrer, coincidint amb el dia en què l'Església celebra la memòria litúrgica de Santa Josefina Bakhita. El papa Francesc va proposar fa deu anys per primera vegada la celebració d'aquesta Jornada.

El Departament de Tràfic de la Conferència Episcopal ha preparat diversos materials per a la celebració d'aquest Dia: una revista (s'adjunta més avall), que inclou el missatge del bisbe president de la Subcomissió Episcopal per a les Migracions i Mobilitat humana i responsable del Departament de Tràfic de persones, Mons. Joan Carlos Elizalde, a més de testimonis i experiències des de l'acompanyament a aquesta realitat i, com a novetat, aquest any s'ha creat un perfil a la xarxa social X (abans Twitter) anomenat @bakhitaspain, on es podran trobar notícies i recursos sobre el tema de Tràfic de persones.

El bisbe de Vitòria, Mons. Juan Carlos Elizalde, en el seu missatge per a aquest any, llança una invitació als joves de tot el món perquè s'uneixin a aquest viatge: "per a caminar per la dignitat de les persones i, de manera especial, per a la celebració del desè aniversari de la Jornada Mundial d'Oració i Reflexió contra el Tràfic de Persones".

En aquest sentit, explica el prelat que "tots estem cridats a donar suport a aquest compromís a favor de la dignitat humana". Junts, ens embarquem en un camí sinodal per escoltar profundament el que passa al nostre voltant ". Per això, l'Església proposa com a exemple de superació i referent en aquesta missió santa Josefina Bakhita. És la cara i el símbol contra el tràfic d'éssers humans. Aquesta santa sudanesa va ser esclavitzada durant anys, venuda en diverses ocasions i alliberada a Itàlia, on va conèixer Crist. Va demanar ser batejada per finalment ingressar com a religiosa a la congregació de les Filles de la Caritat Canossianes. Va ser canonitzada per Sant Joan Pau II.

El Departament de Tràfic de la Conferència Episcopal demana en aquesta Jornada "encomanar a santa Josefina Bakhita el nostre treball i els nostres somnis per un món lliure de tràfic, de l'esclavatge i del comerç amb les persones, per un món nou on regni la justícia i la igualtat". A més, animen amb aquest dia a "pregar i reflexionar sobre el tràfic de persones i, sobretot, a plantejar-nos com actuar, quin compromís adquirir, com ser part activa i agents de transformació ".