Tipus
Prop de vosaltres (Bisbe Salvador)
Producció
Data publicació:
dv., 12/20/2019
Benvolguts diocesans:

Quan arriben aquestes dates vull fugir de la temptació d’enviar rutinàriament una felicitació escrita a familiars i amics. O desitjar la felicitat aliena i pròpia amb unes paraules que sonen a buides i poc compromeses. O també utilitzar el comentari setmanal per glossar aquesta festa tan entranyable i familiar perquè toca fer-ho així. Per contra, tots busquem l’autenticitat en les paraules i en els gestos. Que allò que diem surti del més profund del cor i tingui un sentit veraç en els nostres desitjos cap al proïsme.

Els cristians celebrem el naixement de Jesús la qual cosa ha donat felicitat a tota la humanitat. Compartim amb tots l’anunci dels àngels als pastors quan assenyalaven el lloc de l’esdeveniment més impressionant que ha viscut la humanitat. A el mateix temps anunciem als que ens envolten i a tot el món que Déu es fa home i acompanya les alegries i tristeses dels altres éssers humans per sempre.

L’anunci compartit i celebrat es presenta en els evangelis amb una potent expressió d’alegria. El Fill de Déu neix en un pessebre a la ciutat de Betlem perquè els seus pares no troben lloc a les posades on acudeixen. Experimenten la soledat, la indefensió i la debilitat davant un fet fonamental que marca el futur de tota família. La lectura dels evangelis ens commou intensament i, situant-nos en la mentalitat de Maria i Josep, comprenem la sensació de desemparament viscut. I no va ser així. Tots dos tenien plena confiança en el Déu de les promeses i que la seva paraula gran i potent es manifestaria amb claredat en la petitesa d’un nadó. "Des d’ara em diran benaurada totes les generacions, perquè el Totpoderós obra en mi: el seu nom és "; aquestes paraules de Maria expressen la proximitat de Déu que habita al cel amb el Fill que anava a néixer a la terra que ells ocupaven.

És un relat d’una gran bellesa i que atreu contínuament a infinitat de lectors. Pintors i poetes ho han reflectit en els seus quadres i en els seus versos al llarg dels segles. Han posat tota la seva energia a transmetre l’esdeveniment del Nadal del Salvador perquè el món cregui i modifiqui els seus comportaments buscant unes relacions humanes més fraternes, unes bases més sòlides per a la pau i unes situacions en què regni sempre la justícia per a tothom. I tot això és motiu perquè ens felicitem els uns als altres. Així ho diuen les paraules de Zacaries a l';evangeli de sant Lluc quan agraeix al Senyor el miraculós naixement de Joan: "Per l’amor entranyable del nostre Déu, ens visitarà un sol que ve del cel, per il·luminar els qui viuen a la fosca i en ombra de mort, i guiar els nostres passos per camins de la pau".

Per descomptat que hi ha motiu en aquestes dates per parlar i viure l’alegria. Per mostrar i desitjar felicitat a tothom. I ho fem utilitzant un paper o uns missatges a través de les noves tecnologies. Posant tot l’afecte cap a les persones estimades. Fugint de la rutina o d’un costum generalitzat.

En el meu cas, un any més, he escrit una felicitació als amics des del cor. He repetit paraules que porten el significat més entranyable per a tothom: QUE EL NAIXEMENT DE JESUCRIST

US OMPLI DE BENEDICCIONS I US CONCEDEIXI LA MÀXIMA FELICITAT.

Amb la meva benedicció i afecte.

+Salvador Giménez, bisbe de Lleida