Després d’una aturada obligada de dos anys, els carrers de Lleida s’han tornat a omplir d’esportistes que han recorregut la 7a Cursa SED. Aquesta cita atlètica té la característica que el 100% dels ingressos dels participants es destinen en projectes de cooperació que organitza l’ONG Solidaritat, Educació i Desenvolupament, vinculada als Maristes. També destaca el caliu familiar, amb molts infants i joves que creuen l’arc de la meta per primera vegada.

Cursa solidària

Enguany, els 6.500 € recollits es destinaran al projecte “Umeme Safi”, que significa “electricitat neta” en suahili. Umeme Safi busca millorar la infraestructura d’algunes escoles del centre-est d’Àfrica a través de la instal·lació de plaques solars. També volem contribuir en la formació del professorat i alumnat en aspectes de sostenibilitat mediambiental, així com assegurar el bon funcionament dels laboratoris d’àmbit científic i tecnològic.

El projecte es durà a terme en tres escoles del centre-est d’Àfrica: Marist Boys Secondary School, Mwanza, Tanzània; Complex Scolaire Marcellin Mobatelli (Institut Bobokoli) Kinshasa, RD del Congo i Institut de l’Enano, Kindu, RD del Congo.

Per fer possible l’esdeveniment solidari i esportiu, la Cursa SED compta amb cinquanta voluntaris i una quarantena d’empreses i establiments col·laboradors que faciliten la logística de la prova. També hi col·laboren la Paeria de Lleida, Esports de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Lleida. No hi ha faltat la Gallina Manya, la mascota oficial de la cursa, que ha recordat que, davant les injustícies del nostre entorn, “no hem de ser gallines”. Cal denunciar i moure’ns perquè els drets humans siguin reconeguts al món sencer, actuar perquè la cultura de la pau formi part de tots els paisatges humans.

I relacionat amb la mascota, un dels al·licients de la prova d’aquest diumenge ha estat trobar setze ous al llarg del traçat, que obtenien premi a l’arribada. En travessar la meta del pati del Col·legi Maristes un esmorzar de coca, xocolata i poma rebia els corredors. També es podia gaudir d’un servei de massatges.

Dedicada a l’Àxel

Abans del tret de sortida, els participants han fet present l’Àxel, un infant que estava inscrit a la cursa i malauradament divendres ens va deixar. El seu dorsal s’ha enlairat al cel amb el globus de Spiderman, el seu superheroi preferit. Ens hem convidat a ser superherois de la pròpia vida, i a recórrer la cursa amb l’esperit de posar primavera al nostre entorn, malgrat totes les dificultats.

Després d’aquest moment emotiu, hem dedicat la cursa a l’Àxel i la batucada Tam Tam Tukem ha dinamitzat la sortida.

Participants i guanyadors

547 persones han realitzat la caminada i 198 runners han fet els 5 km. Un total de 745 inscrits, una xifra que, després del parèntesi dels dos anys, és tot un èxit. El circuit, amb inici i final al col·legi Maristes, ha transitat pel marge esquerre del riu Segre, els Camps Elisis, el pont Vell, la Rambla Ferran i Blondel. El guanyador de la 7a edició ha estat el jove atleta de la Noguera, Ivan Menchón Belasco (16:52), dels Runners Balaguer, i en la categoria femenina la primera a passar la meta ha estat la menorquina Mar Bosch i Cabrisas (21:51). En segon lloc ha arribat en Chaid Bolihid del Lleida Jove Running Team (17:54) i també ha fet podi l’Oriol Carro i Vidallet (18:26). En categoria femenina la segona ha estat la Pilar Comella i Pons (21:51) i la tercera l’Anna Bañeres Marimon (22:19).

En la categoria Infantil (menors de 12 anys) les guanyadores han estat la Ivet Iglesias Mallafré, la Paula Cabrero Pubill i l’Ari Gasulla Garcia. I els infants, l’Arnau Vilagrasa i Balcells del Club Esportiu del Palau d’Anglesola, l’Eduard Pons Palacios i en Biel Solanes i Camí.

I de la categoria júnior (de 13 a 20 anys) han pujat al podi la Sara Moreno Oliva, la Marta Díez Asensio (Lleida Jove) i la Madina Balde (Lleida Jove Running Team). I els nois Aliou Sow (Lleida Jove Running Team), l’Albert González Coyo i el Biel Arcarons i Cabezuelo (Club Esportiu Maristes).

Una ONG educativa de Lleida

SED sorgeix l’any 1992 del compromís dels Maristes amb els infants vulnerables i d’una visió esperançada del món. Des d’aleshores, l’entitat s’implica a fons en accions transformadores per a la construcció d’un món millor des de l’acció col·lectiva i el canvi individual a partir de tres eixos de treball fonamental: la cooperació per al desenvolupament sostenible, l’educació per a la Justícia Global i la promoció del voluntariat. Avui dia, l’organització compta amb 350 sòcies de ple dret, més de 2.700 col·laboradores econòmiques i un grup de voluntariat que mou més de 500 persones cada any. A banda de la Cursa SED, el grup SED-Lleida, treballa en l’elaboració de materials educatius per treballar la Justícia Global i fomenta i acompanya els joves voluntaris que a l’estiu participen dels camps de treballs en diferents països. Enguany, sortosament, es poden recuperar aquestes experiències de formació en solidaritat internacional, descoberta de comunitats de l’Amèrica Llatina i de l’Àfrica i transformació personal.

Més informació: https://sedcatalunya.cat/