Els arxius del Bisbat de Lleida, l’Arxiu diocesà i l’Arxiu Capitular, s’han adherit al Dia Internacional dels Arxius amb una jornada de portes obertes, on han exposat alguns materials històrics d’interès.

A l’Arxiu Capitular, per exemple, s’han pogut veure autèntics tresors documentals de la nostra història com el Llibre Verd, el Pontifical de Roda, el Llibre dels Usatges i Constitucions o un espectacular Cantoral, per les seves dimensions. També hi han hagut exposats una sèrie de pergamins com un de 1099, on Pere d’Aragó establia la divisió diocesana dels bisbats de Lleida, Osca, i Barbastre, o el més conegut testament d’Arnau Mir de Tost.

El Dia Internacional dels Arxius se celebra arreu del món el 9 de juny, coincidint amb la data de creació del Consell Internacional d'Arxius (ICA/CIA) el 1948 sota els auspicis de la UNESCO.

L'objectiu d’aquest dia internacional és conscienciar que els arxius són els garants de la conservació i preservació dels documents, tant en el concepte clàssic de conservació del patrimoni documental que neix fa milers anys com en l'actualitat, en diferent suport i en un món digital on el paper deixa pas inexorablement a l'entorn digital.

Un servei adreçat als ciutadans en tant que preserven la història de la societat, promovent la memòria històrica i les identitats, però també com a serveis de gestió documental que impulsen la gestió eficaç i eficient de les administracions en els nous reptes de l'administració electrònica o la preservació digital.

Un centre que defensa els drets dels ciutadans i les administracions, i requereix  serveis de qualitat pel seu compliment, essent l'arxiu els garants de la preservació i accés als documents que fan possible que les administracions siguin eficients i transparents en la seva gestió.

Un arxiu és símbol de la memòria històrica, però sobretot una garantia pel compliment dels drets i dels deures dels ciutadans i les institucions.

Un arxiu modern és un centre especialitzat en la preservació, gestió, accés i difusió del patrimoni cultural i un referent en la gestió documental de les organitzacions, aplicant polítiques que garanteixen la implantació de sistemes de gestió documental, l'administració electrònica i la transparència i bon govern de les administracions.

Més fotos, en aquest enllaç.