La Catedral de Lleida ha acollit el dimecres 7 d'octubre la Jornada de l'Enviament en la que el Bisbe de Lleida ha presentat el Pla Diocesà de Pastoral del Bisbat de Lleida 2020-2024 que ha estat elaborat a partir de les aportacions de 400 fidels de la diòcesi.

El prelat va destacar que "m'agradaria que tots tinguéssim el coratge i la valentia d'evangelitzar". Precisament al Pla Pastoral fa una reflexió sobre l'evangelització. "La nostra comunitat diocesana és conscient de les enormes dificultats que comporta servir i obeir Déu i presentar Jesucrist al món d'avui, però confia més en la seva gràcia que en la força humana".

Així mateix, destaca al document que "la unitat i la diversitat són característiques de la comunitat cristiana". En la mateixa línia afirma que si bé recordem la funció insubstituïble dels pastors en la conducció i acompanyament del ramat de Crist, hem de subratllar també amb tota la contundència la missió i la responsabilitat dels fidels laics".

Va reiterar que "el nostre Pla Diocesà apunta a promoure una preocupació constant pel desenvolupament de la comunitat cristiana concreta i propera i de la seva acció en favor dels germans més pobres. Això no està de cap manera en contradicció amb la crida universal a la santedat".

A la vegada, el Bisbe incideix en què "és cert que tot això que estem patint ens obliga a revisar la nostra espiritualitat, la relació amb els altres i l'escala de valors que regeix la nostra vida. És la crida a la conversió". Recorda també que "sembla que en aquests moments els cristians necessitem recuperar la noció i els temps de la contemplació".

El Bisbe destaca al Pla Diocesà que "ens correspon a nosaltres donar a conèixer el nucli essencial de la fe cristiana: mostrar l'amor de Déu a tota la humanitat, la seva indestructible fidelitat al llarg de la història de les relacions humanodivines i en l'acompliment de les seves promeses en la persona del seu Fill que ens obre el camí per a la vida definitiva".

"A vegades fa l'efecte que els cristians som porucs o covards a l'hora de manifestar la nostra fe. Tampoc no mostrem el goig i la bellesa del nostre compromís baptismal", diu el Bisbe al Pla. Va demanar als fidels que "renoveu i us impliqueu molt més en l'anunci del missatge de Jesucrist al món actual".

En la mateixa línia, el bisbe Salvador va animar a la comunitat cristiana a "augmentar la fidelitat al compromís". De fet al Pla Pastoral "demana aquesta fidelitat justament quan constatem la liquiditat, que diuen ara, dels valors que promou la nostra societat"

Per altra banda, el prelat va demanar "humilitat i senzillesa en el parlar i en l'actuar". "Necessitem ara oferir les propostes amb humilitat i senzillesa en la seva presentació sense rebaixar les exigències evangèliques del seguiment de Jesús ni aigualir-les en els valors mundans que la moda imposa".

Els principals objectius, entre d'altres, que estableix el Pla Pastoral són "aprofundir en la sempre necessària conversió personal i pastoral i en la formació; promoure una espiritualitat i una pastoral més personal i d'acompanyament; enfortir Càritas Diocesana i altres serveis en cooperació amb la Xarxa d'Entitats d'Acció Social i Caritativa; treballar pastoralment perquè les comunitats cristianes és distingeixin per ser properes a la gent; revisar i actualitzar el servei pastoral a les parròquies.

El Pla també proposa "vetllar perquè les celebracions de la fe siguin un espai de pregària; Impulsar tot allò que fomenta i afavoreix la cooperació entre comunitats cristianes; refermar la implicació dels laics en les parròquies; atendre les conseqüències espirituals, socials i econòmiques de les persones i, en particular, les sobrevingudes per causa de la pandèmia de la Covid-19". Així mateix, el Pla demana "Implicar-se com a parròquia en la vida del barri i del poble; revitalitzar la crida a totes les vocacions: a la vida consagrada, a la ministerial i a la laical; fer créixer de manera continuada la formació i utilització dels diversos mitjans de comunicació i les noves tecnologies per a dur a terme l'evangelització que demana l'Església.

El vicari general de la diòcesi, Mossèn Lluis Sallán, va presentar les accions per al curs vinent. Va afirmar que "el virus ha mostrat les nostres carències però tenim ganes de cooperar, progressar i renovar-nos". Va destacar que "ens trobem en un moment d'espiritualitat profunda, és per això que dos objectius per a l'any vinent seran oferir un espai de pregària personal i enfortir l'esperit comunitari".
En l'àmbit de la comunitat parroquial i diocesana la prioritat serà retrobar el sentit comunitari i celebratiu del diumenge. En aquest sentit, el Pla Pastoral proposa oferir cursos de formació als lectors de la Paraula i compartir recursos humans per assegurar la celebració de l'Eucaristia diària en cada parròquia.

A més, el Pla per al curs vinent inclou promoure la corresponsabilitat laical perquè assumeixin la gestió pastoral de la parròquia i revisar i reorganitzar els nuclis territorials: parròquies, Unitat Pastorals Agermanades i arxiprestats. En l'àmbit sociocaritatiu el vicari general va explicar que el Pla Pastoral aposta per crear parròquies samaritanes.

Lleida, 8 d'octubre de 2020.