Lloc de naixement:
Martir / Beat / Sant
Data de la mort:
31/01/2007

El 31 de gener ha mort a Cali, Colòmbia, Mn. Antoni Jové Jové, sacerdot de la diòcesi de Lleida, que des de l’any 1963, servia pastoralment l’arxidiòcesi de Cali.

La notícia de la seva mort va arribar a Lleida la tarda del mateix 31, causant en tots nosaltres una gran commoció. Lluny de la terra que el va veure néixer i créixer, les seves despulles descansen a la terra que ell va assaonar amb la seva entrega pastoral i que va conèixer els seus afanys i tasca apostòlica.

Mossèn Antoni havia nascut a Vallbona de les Monges el dia 11 de febrer de 1930, passà aviat a viure a Bell-lloc, on es traslladà la família. Va fer els estudis al Seminari de Lleida, essent ordenat de prevere el 29 de juny de 1955.

El Bisbe de Lleida l’anomenà aleshores “Superior de l’Escola Preparatòria del Seminari” i posteriorment “Prefecte de Disciplina” al mateix Seminari; càrrec que ostentà fins que, en acabar el curs 1962, deixà el Seminari per preparar la seva marxa a Cali, incorporant-se l’any 1963 a l’equip sacerdotal “Nostra Senyora de Guadalupe” dels sacerdots lleidatans que havien arribat a l’arxidiòcesi de Cali dos anys abans.

Marxà a Cali com a sacerdot de l’Obra de Cooperació Sacerdotal Hispanoamericana (OCSHA), com a resposta a la crida del Sant Pare que demanava sacerdots per aquelles terres.

A Cali exercí el ministeri en les parròquies de sant Pere Claver, sant Joan Evangelista, la del Niño Dios de Belén i la del Santo Cura de Ars, totes elles a la ciutat de Cali.

Entusiasta i expert en catequesi, va dedicar temps i esforç a la promoció de la Catequesi, publicant textos de Catecisme, arribant fins i tot a fundar una Editorial especialitzada en el tema. Els seus “catecismes” el convertiren en un sacerdot molt conegut a tota la geografia colombiana, essent convidat a donar xerrades i conferències a parròquies i moviments .

El dia 1 de febrer, a les dues de la tarda, se celebrà a Cali la Missa Funeral pel seu descans etern; fou a la parròquia del Santo Cura de Ars, de la qual ell havia estat el primer Rector. Presidí la celebració el sacerdot, també de Lleida, Mn. Sebastià Aldomà Bonjorn, Rector emèrit de la parròquia del Niño Dios de Belén. La Capella Ardent s’instal·là a l’esmentada parròquia del Cura de Ars, essent molt visitada pels seus feligresos i amics. Rebé cristiana sepultura al Cementiri Metropolità del Nord.

A la Capella del Cementiri, plena de gom a gom, a les 4 de la tarda, el Sr. Arquebisbe de Cali, Mons. Juan Francisco Sarasti Jaramillo, presidí una concelebració eucarística, en què hi participaren els Bisbes Auxiliars de Cali, uns 50 sacerdots diocesans i nombrosos laics, especialment de les parròquies que havia servit Mn. Antoni i que volgueren així donar-li l’últim adéu, expressant el seu agraïment, a ell i a l’Església, pel servei a la fe d’aquelles comunitats catòliques de Cali.

Després de la comunió, l’Arquebisbe de Cali entregà a Mn. Joan Miquel Martínez, també de Lleida, la carta de condolença que havia rebut moments abans del nostre Sr. Bisbe, Mons. Francesc Xavier Ciuraneta. A la lectura de la carta respongué tota l’assemblea amb un fort aplaudiment espontani.

Lleida, la diòcesi mare de Mn. Antoni, celebrarà una Missa Exequial pel seu descans el proper dia 6 de febrer, dimarts, a las 10:30 hores, a la parròquia de Sant Llorenç, de la ciutat de Lleida. Celebració que estarà presidida per Mons. Francesc Xavier Ciuraneta, Bisbe de Lleida, contant amb l’assistència del presbiteri diocesà.

Amb el nostre comiat a Mn. Antoni Jové, donem gràcies a Déu per la seva donació al servei de l’Església, amb un especial esperit missioner. Descansi en pau.

Jaume Montaña.

-----------------------------------------------------------------------------------

El Obispo de Lleida

Lleida, 1 de febrero del 2007

Excmo. y Rvdmo. Monseñor

Juan Francisco Sarasti Jaramillo

Arzobispo de Cali (Colombia)

Excelencia Reverendísima,

En la tarde de ayer, me comunicaron la defunción del Pbro. Antonio Jové Jové, sacerdote de la diócesis de Lleida que ha prestado servicio en la Archidiócesis de Cali desde el año 1963.

Excelencia, quiero expresarle mi más sincera condolencia por la muerte de nuestro querido Don Antonio. Pensamos que esta muerte representa una gran pérdida para la Archidiócesis de Cali, como lo es muy especialmente también para la diócesis de Lleida. Por ello, uno a mi condolencia la de toda mi diócesis, muy especialmente la de todos los sacerdotes, que le apreciaban y sabían de su entrega generosa en tierras de Colombia.

De una manera particular han sentido esta pérdida los sacerdotes Amadeo Carrera y Juan Boldú, que ahora están en Lleida, y que habían compartido con el Padre Antonio el trabajo apostólico en Cali durante largos años.

Personalmente, agradezco al Señor haber celebrado con él en mayo del 2005 sus bodas de oro sacerdotales, momentos en los que pude ver destellar en el Padre Antonio Jové los rasgos de una persona consagrada, convencida e ilusionada por Jesucristo, la Iglesia y el servicio pastoral a las personas.

Nos unimos de corazón a la misa exequial que se celebrará hoy, jueves, en Cali, la archidiócesis que le acogió generosamente y en la que pudo realizar su entrega total hasta el fin de sus días en este mundo.

Y por supuesto, agradece también todo el afecto y confianza que se le tuvo por parte de sus obispos, el presbiterio caleño y las personas que le acompañaron.

Que Nuestra Señora de Lourdes, en quien él tanto confiaba, le haya acompañado a la presencia de su Hijo, nuestro Salvador.

Nada más, Excelencia. Le agradeceré transmita a los sacerdotes leridanos de Cali mi saludo más cordial y mi pésame más sentido.

De S. R. afectísimo amigo y servidor.