Lloc de naixement:
Martir / Beat / Sant
Data de la mort:
23/03/2013

Josep Alexandre Baró Ania, fill de Simeón i d’Aurora, va néixer a Seròs el dia 13 d’abril de 1946.

Va iniciar els seus estudis eclesiàstics al Seminari de Lleida on va cursar els estudis de Batxillerat i Filosofia.

Cursa Teologia, entre els anys 1966 – 1971, a la Facultat de Teologia de La universitat de Friburg, Suïssa. També durant aquest temps cursa dos anys de Periodisme a l’Escola de periodisme de la Facultat de Lletres de la mateixa universitat, realitzant pràctiques al diari local “La Liberté”.

Va ser ordenat prevere, el dia 17 d’abril de 1971, per a la Diòcesi de llengua francesa de Lausanne, Genève et Fribourg, Suïssa. Inicià el seu ministeri sent Vicari a Chailly – Lausanne de setembre a juliol de 1974.

De setembre de 1974 a juny de 1984, va ser nomenat capellà – consiliari catòlic per als estudiants de la universitat de Lausanne y de l’Escola Politècnica Federal de Lausanne. Durant aquest període també va exercir el seu ministeri amb adolescents i joves amb dificultats psico – socials.

De l’any 1981 al 1983 va rebre el nomenament de Consiliari Europeu dels moviments JEC (Joventut Estudiant Catòlica) i MIEC (Moviment Internacional d’Estudiants Catòlics).

De l’octubre de 1984 a l’abril de 1985, es va prendre un temps sabàtic  d’estudi a l’Escola Bíblica de Jerusalem, a Israel. Va tornar a Suïssa, i després d’un any de ministeri en una parròquia prop de Lausanne, Renens, assumeix la responsabilitat de la Missió Catòlica de Llengua Espanyola del Cantó de llengua alemanya de Solothurn, entre els anys 1986 i 2000). Durant aquest període, també va col·laborar amb comunitats parroquials suïsses de llengua alemanya, especialment a Zuchwil.

De gener de 2001 a agost de 2005, exercí de rector i moderador de la pastoral per a la comunitat de llengua francesa a la ciutat bilingüe de Biel/Bienne, al Cantó de Berna.

A l’octubre de 2005, retornà a Catalunya, després de 39 anys de servei pastoral a Suïssa, i s’incorporà a la nostra Diòcesi de Lleida on va exercir els càrrecs de Consiliari del Moviment de Professionals Catòlics; Consiliari de la Delegació diocesana de Pastoral Universitària; Adscrit a la Unitat pastoral integrada per les parròquies de la sagrada Família i Santa Teresa Jornet de Lleida; membre del Consell Tècnic de l’Institut Superior de Ciències Religioses de Lleida; professor de Mitjans de comunicació de masses i pastoral de l’Institut Superior de Ciències Religioses de Lleida; Director del Departament de MCS de la Diòcesi de Lleida.

Va morir el dia 23 de març, i ja descansa en la Pau del Senyor.