Informació patrimonial:

L'església de Santa Maria de Coll de Tor és un edifici d'una única nau, amb un absis semicircular a la capçalera, i coberta amb volta de canó. Posteriorment, s'afegí una capella al mur nord i un campanar de torre al sud. La portalada, amb dues arquivoltes, es complementa amb l'anagrama de Crist en relleu a la part superior. Una pissarra trobada al massís de l'altar sembla que ens dona la data de la consagració del temple, el 1110.

Font: Informació extreta de L'informatiu del Bisbat de Lleida editat entre el 2001 i 2008

Fets i costums:

L'església parroquial de Santa Maria, d'una nau, està ornamentada amb arcuacions llombardes a l'exterior. El portal, del segle XII, és format per arquivoltes en degradació. Allò més remarcable, però, és la seva torre massissa amb campanar de quatre plantes i la façana que dóna al cementiri, construida amb grans carreus aparellats en filades irregulars en altura. Una esplèndida porta románica, amb triple arcuació i pilars adornats amb motius vegetals i animals monstruosos.

Al Museu Diocesà de Lleida hi ha una imatge policromada de la Verge (procedent d'aquesta població) que segons ens informen data del segle XVI. Així mateix, al mateix lloc, s'hi dugueren unes belles taules gòtiques.

El lloc de Cóll té el privilegi de comptar amb documentació que ja l'esmenta l'any 819. Sense aprofundir en la historia, l'any 1085 fou donada a Sant Andreu de Barravés i al segle XIII passà a la Mitra de Lleida.

Sant Sebastià i els patrons

El poble té gran devoció a sant Sebastià, però el patronatge son els dies de la Mare de Déu del 15 d'agost i de Sant Joan el 24 de juny.

La Confraria del Roser

Hi havia la confraria del Roser, i podria ser que també, en temps passats, n'existís alguna altra. La festa de la confraria era celebrada el primer diumenge d'octubre, data de la festa del Roser
Durant una infinitat d'anys i potser de segles, en molts pobles no hi ha hagut altra associació piadosa que la confraria del Roser. Hi pertanyia, normalment, tota la poblacio, i pagaven, en el cas de Cóll, tres pessetes anuals, això els donada dret que en morir algú se li digués una missa per l'etern repòs. Quan algú de la confraria estava malalt els altres anaven a fer-li la feina, i també a fer-li companyia al seu llit de malaltia. La gent era molt ajudada —diuen—.

Telèfon:
Adreça: