Comunicat de premsa

Bisbat de Lleida

Mitjans de comunicació social

 En aquests darrers dies, els mitjans de comunicació social s’han fet ressò de declaracions sobre l'anomenat litigi de les obres d’art, provinents del bisbat de Barbastro-Monzón i d’altres instàncies, en les quals es demana la immediata execució del Decret de la Congregació per als Bisbes de 8 de setembre de 2005, que manava tornar a Barbastro-Monzón algunes obres que són al Museu de Lleida, Diocesà i Comarcal.

 Davant aquestes declaracions i els conseqüents comentaris, en un sentit o en un altre, dels mitjans de comunicació, el bisbat de Lleida es creu en el deure d’expressar el que segueix: 

  1. Des que es va produir el decret de la Congregació per als Bisbes el 8 de setembre de 2005, el bisbat de Lleida va estar disposat a complir-lo i va fer els passos necessaris a l’efecte.

  2. Malgrat aquesta disponibilitat, circumstàncies alienes a la voluntat d'aqust bisbat, van impedir que es pogués dur a terme l’execució del Decret. Ens referim, com és notori a tothom, al fet que les obres d’art que foren adscrites al Museu de Lleida, Diocesà i Comarcal, estan catalogades per la Generalitat de Catalunya com una Col·lecció protegida per les lleis de Patrimoni Cultural. La qual cosa fa que el bisbat no en pugui disposar al seu arbitri, a causa que l'afecta la legislació civil tal com preveu el cànon 1.290 del Codi de Dret Canònic, a no ser que des de l’administració es facilités l’execució de l’esmentat Decret.

  3. Amb independència d’aquest últim extrem, el bisbat de Lleida va creure oportú, en el seu moment, presentar al Tribunal de la Rota Romana el recurs corresponent per tal que conegués i decidís judicialment, a la vista de les proves presentades, el fons de tota la qüestió, és a dir, la propietat de les peces. Cosa que altres instàncies i tribunals no han examinat.

  4. Podem dir que, tant la circumstància esmentada en el paràgraf 2 -la impossibilitat actual de l’execució del Decret del 8 de setembre del 2005 per raó de les lleis civils-, com el recurs a la Rota Romana que hem citat al paràgraf 3, són coneguts i valorats per la Nunciatura i per la Congregació per als Bisbes.

  5. Cal afirmar, per tant, que el bisbat de Lleida, ni abans ni ara ha ignorat les lleis de l’Església, ni tampoc les lleis civils que l'afecten.

  6. Per tot el que ha estat expressat, continuem pensant que una col·laboració d’ambdós bisbats, Barbastro-Monzón i Lleida, per tal que la societat pugui gaudir, en els diversos llocs que es determinin, de les obres d’art en litigi i moltes altres, és, avui per avui, la solució més acceptable i possible. I més tenint en compte que la solució definitiva per part de les Institucions Judicials pot demorar-se. És en aquest sentit que el bisbat de Lleida està disposat a continuar dialogant amb el bisbat de Barbastro-Monzón i amb totes les institucions, molt especialment amb les implicades en el Consorci del Museu de Lleida, Diocesà i Comarcal. 

Lleida, 2 d’agost de 2007