Comunicat de la reunió n. 175

Els dies 5 i 6 d’octubre de 2005 ha tingut lloc la reunió n. 175 de la Conferència Episcopal Tarraconense (CET), a la Casa d’espiritualitat “Maria Immaculada”, de Tiana (Barcelona). La reunió ha estat presidida per Mons. Jaume Pujol Balcells, arquebisbe de Tarragona, i hi han assistit tots els seus membres.

  1. Reflexió sobre el nou Estatut de Catalunya

El poble de Catalunya, a través del seu Parlament democràticament elegit, ha aprovat la proposta de nou Estatut d’Autonomia de Catalunya, que ha de substituir l’aprovat i refrendat pel poble català el 1979.   

Els Bisbes de Catalunya, sense voler imposar res en allò que és opinable per als cristians i els ciutadans, donen el seu recolzament a tot el que aporti redreçament del país, suport a la llengua i a la cultura pròpies de Catalunya, i millora dels mitjans econòmics disponibles per a donar estabilitat i projecció de futur a la societat catalana, i reclamen que això es faci sense esperit d’exclusió, recollint les necessitats reals de la societat, i amb solidaritat i respecte mutu entre tots els espanyols.          

L’Església, que és dipositària de la Bona Nova de l’Evangeli de Jesús, se sent impulsada a construir en el nostre país una civilització de l’amor, que comporta, entre d’altres elements, la defensa i promoció dels drets humans, l’eradicació de la pobresa i les desigualtats ofensives, la cooperació per la pau i el desenvolupament, l’ajut als joves i a les famílies, l’interès pels ancians, els empresonats i els immigrants. Igualment li preocupen les qüestions que afecten el matrimoni i la família, el respecte per la vida, especialment la dels més febles -des de la seva concepció fins a la seva mort natural-, la llibertat dels pares per a escollir l’escola dels seus fills, segons les seves pròpies conviccions i que hi puguin rebre ensenyament religiós. Són béns que l’ordenament jurídic de Catalunya i de tot l’Estat espanyol sempre hauran de fomentar i de respectar, ateses les arrels cristianes del poble català, les creences dels cristians i la projecció pública d’aquestes creences.           

  1. Suport al Bisbe de Lleida          

Els Bisbes de Catalunya han estat informats amb detall per Mons. Francesc Xavier Ciuraneta, bisbe de Lleida, del Decret de la Congregació per als Bisbes en relació al patrimoni artístic de la diòcesi de Lleida. Els Bisbes donen el seu suport al Sr. Bisbe de Lleida en aquest assumpte que afecta la seva diòcesi.          

  1. Sobre els mitjans de comunicació social          

Pel que fa a les comunicacions socials, els Bisbes han renovat per a un nou trienni com a Director del Secretariat Interdiocesà de Mitjans de Comunicació Social (SIMCOS), el Sr. Carles Sánchez García, delegat diocesà de Girona. Han estat informats també de la marxa dels programes “Signes dels temps” i “Paraules de vida”, que s’emeten a través de la Televisió i la Ràdio públiques de Catalunya.          

Els Bisbes també han pres en consideració les moltes queixes que els arriben dels comentaris ofensius i desqualificadors d’alguns programes radiofònics d’una cadena de titularitat catòlica. Els Bisbes faran gestions davant dels seus responsables per tal de corregir aquesta manera de procedir i afavorir un clima mediàtic de convivència i de respecte mutu entre tots els ciutadans.          

  1. Informació sobre ensenyament          

El P. Enric Puig, s.j., nomenat recentment Secretari de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, ha informat els Bisbes de la situació en què es troba l’ensenyament escolar a Catalunya, de l’abast de les formulacions dels articles 21 i 37.4 en el projecte d’Estatut de Catalunya i de la situació actual del projecte de Llei Orgànica d’Educació, que el Govern espanyol ha presentat a les Corts.           

  1. Nomenament de Consiliari general del MIJAC          

Els Bisbes han nomenat Consiliari general del Moviment d’Infants i Joves d’Acció Catòlica (MIJAC) de Catalunya i Balears el prevere barceloní Mn. Ferran P. Anselmo i Diestro, per al bienni 2005-2007.          

  1. Visita ad limina          

Mons. Joan-Enric Vives, bisbe d’Urgell, i Mons. Romà Casanova, bisbe de Vic, seran rebuts en audiència per Sa Santedat el Papa Benet XVI, el proper dia 28 d’octubre a Roma, per completar la Visita ad limina a la Seu Apostòlica, que va quedar pendent al febrer de 2005.         

  1. Beatificació de set preveres màrtirs d’Urgell          

Els Bisbes han manifestat la seva alegria eclesial i acció de gràcies per la propera beatificació de Mn. Josep Tàpies i sis companys sacerdots màrtirs del Bisbat d’Urgell, que el proper dia 29 d’octubre seran beatificats, a St. Pere del Vaticà, pel Cardenal José Saraiva Martins, Prefecte de la Congregació de les Causes dels Sants. Els Arquebisbes de Tarragona i de Barcelona, així com alguns altres Bisbes, acompanyaran el Bisbe d’Urgell en les celebracions.         

 Tiana, 6 d’octubre de 2005