Una vuitantena de responsables, representants, consiliaris i acompanyants de la fe d’associacions, moviments i grups laicals van participar el passat 28 de gener en la quarta Jornada d’Apostolat Seglar de Catalunya, que es va celebrar al Seminari Conciliar de Barcelona. El Grup Balàfia de l’ACO-Lleida va participar en la taula rodona d’experiències.

El Dr. Joan Planellas, degà de la Facultat de Teologia de Catalunya, va pronunciar una ponència titulada “Comunitats laicals i comunió diocesana”. Després d’exposar la dimensió comunitària de la vida cristiana, el deure missioner de tot batejat, alguns punts de la teologia del laicat i de l’associacionisme en l’Església, va enunciar diverses qüestions a tenir en compte davant la realitat actual: la necessitat de recuperar una Església més corresponsable, l’error de reduir sovint la teologia del laicat a l’àmbit dels ministeris i serveis a l’interior de l’Església, els criteris d’eclesialitat a l’hora de discernir el valor de les associacions, i la necessitat de prioritzar els moviments evangelitzadors laicals capaços de treballar conjuntament en el marc diocesà. Va posar en valor el paper dels laics i laiques en l’evangelització.

A continuació el Dr. Jaume Aymar, degà de la Facultat de Filosofia (URL), va moderar una taula rodona que va comptar amb la participació de CVX Catalunya, Comunitat Adsis, Opus Dei, Juventudes Vicencianas, Acció Catòlica General i Acció Catòlica Obrera, aquesta darrera representada per Josep Anton Belchi del Grup Balàfia de Lleida; acompanyat per una nodrida representació del grup. Tots ells van presentar experiències concretes de coordinació i participació en la vida parroquial i diocesana, i van exposar el que demanen a les esglésies diocesanes de cara a una millor articulació.

L’aportació de l’ACO va consistir en aportar experiències del compromís dels militants en tasques i coordinacions parroquials i diocesanes i una visió de les relacions que manté ACO amb diferents moviments i realitats eclesials a nivells locals i internacionals. Es va insistir en la demanda que va fer la Pastoral Obrera de Catalunya als bisbes de la Tarraconense en la seva reunió de 25 d’octubre de 2016, bàsicament que l'Església sigui una veu de denúncia davant les injustícies i recursos humans (consiliaris i laics alliberats) per a fer arribar l’esperit de l’Evangeli al món obrer i a les classes populars.

La trobada va estar presidida pel Bisbe Xavier Novell Gomà, bisbe responsable del sector d’Apostolat Seglar de la Conferència Episcopal Tarraconense. També hi va assistir Mons. Joan Josep Omella Omella, arquebisbe de Barcelona.

La Jornada va concloure amb l’eucaristia, presidida per Mons. Xavier Novell i concelebrada per diversos preveres, i amb el dinar, compartit en un ambient ben animat.

Us adjuntem l'aportació que va fer l'ACO en aquesta Jornada.