El poble de Castelldans (Les Garrigues), ha celebrat la festa de Santa Àgata com a Patrona de les dones amb tota solemnitat, tot i que ho feu el dissabte 14 de febrer, commemorant la seva memòria litúrgica que se celebra el 5 de febrer.

L’acte central en honor de la Santa, organitzat per l’Associació de Dones l’Esplendor, tingué lloc a l’església parroquial amb la celebració de l’Eucaristia oficiada pel rector Mn. Santiago Mataix, que comptà amb una nodrida assistència.

La imatge de la Santa fou col·locada en un extrem del presbiteri, presidint així la seva festa. En el moment de l’ofertori, l’Associació de Dones l’Esplendor va portar fins a l’altar amb el pa i el vi per l’Eucaristia, un exemplar dels nous goigs i un quadre amb el dibuix original de la imatge de Santa Àgata venerada a Castelldans, obra de José Antonio Ferrer, que els il·lustra, així com els populars panets en forma de pit, símbol del martiri d’aquesta santa del S. III, per a ser beneïts al final de la celebració i després distribuïts com és costum entre els assistents.

L’Eucaristia fou solemnitzada per la Coral L’Olivera de Castelldans, sota la direcció de Marisa Piñero, que en finalitzar la celebració i mentre la imatge de la Santa era retornada en processó fins a l’indret on és venerada durant l’any, es cantaren els “Goigs en Lloança de Santa Àgata”, emprant els que canten al proper poble de Cervià de les Garrigues i molt estesos arreu de les nostres contrades. La lletra ha estat revisada i adaptada pel gogista Mn. Joan Roig, rector d’Ulldemolins, mentre que la melodia musical ha estat recollida per Arnaldo Montaña, amb la popular tornada que resa així:

Màrtir, de Déu estimada,

pregueu pels vostres devots:

feu que al cel arribem tots,

Àgata, verge sagrada.

En aquesta ocasió es féu però amb els nous Goigs impresos per Arts Gràfiques de la Diputació de Lleida, lluint una delicada ornamentació amb sanefa del pictògraf Enric Crous (1908-1987) i la magnífica il·lustració de la imatge de la Santa venerada a Castelldans, realitzada per l’artista José Antoni Ferrer. Han estat impresos de manera artesanal pel tipògraf Dionís Gutiérrez, amb lletres de plom les més modernes de les quals compten amb una antiguitat de setanta anys, emprant també antigues lletres procedents de la impremta de l’Abadia de Montserrat.

Els quatre goigs de Castelldans

La nova edició dels Goigs de Santa Àgata, completa alhora el conjunt de quatre Goigs del poble de Castelldans, que han estat recuperats i editats darrerament, dedicats a la Mare de Déu de Montserrat, venerada en la seva l’ermita de la serreta dels Pins; als patrons del poble Sant Fortunat, Santa Columba i companys màrtirs i a Sant Antoni Abat, la festa del qual el poble celebra des de temps immemorial en compliment  d’un “Vot” que feu en temps antics la família de Cal Curcó i que foren també estrenats el passat 17 de gener.

Castelldans, que sempre ha celebrat la festa de les “àguedes” com així era coneguda, ho feia tan sols amb actes lúdics organitzats per les dones del poble. La festa ha estat potenciada en aquests darrers anys per l’Associació de Dones l’Esplendor, fundada l’any el 1996, dignificant-la també des del vessant religiosa, amb la celebració tots els anys d’una Missa en honor seu.

Tanmateix i per a fer més lluïda la seva festa, el 15 de febrer de 2014 fou beneïda una imatge de la Santa que havia estat adquirida a la Casa Belloso de Saragossa, sense policromar, havent estat les mateixes dones de l’Associació les que han tingut cura de la seva policromia. La imatge ocupa des d’aleshores un digne espai a l’església parroquial, bora l’altar de la Immaculada Concepció i és sens dubte la protagonista de la seva festa, que amb els nous goigs, s’ha celebrat enguany amb major lluïment i solemnitat.

Jordi Curcó

Més fotos en aquest enllaç.

* Si voleu exemplars dels Goigs de Castelldans, podeu posar-vos en contacte amb la parròquia (Tl- 973/120010)