Les Càritas diocesanes de Solsona, Urgell i Lleida han atès durant l'any 2015 un total de 17.095 persones, dada que implica un 10% més respecte l’any 2014. El servei amb més demanda és...

el programa d'acollida amb gairebé un terç del total de les persones que han passat per les nostres entitats (6.794 persones). A continuació hi ha el programa d'integració laboral i social on trobem diferents serveis que treballen habilitats per tal que les persones es puguin incorporar al mercat laboral (3.793 persones).

En global, les tres Càritas detecten que s’ha produït un increment d’atenció en els col·lectius més vulnerables, famílies amb menors un 14%, persones sense llar un 12% i gent gran amb un 17% respecte l’any anterior.
Durant l'any 2015 les tres Càritas diocesanes han entregat una mica més de mig milió d'euros, concretament 546.035 euros, en ajudes econòmiques, és a dir, que s'han entregat directament a les famílies perquè aquestes poguessin cobrir necessitats bàsiques (aliments, subministres de la llar, lloguers, medicaments).
D'aquestes dades les tres entitats conclouen que els usuaris que s'han aproximat a les tres Càritas són persones que tenen moltes dificultats i per tant són els que estan pitjor i amb menys possibilitats de sortir-se'n de la zona d'exclusió i/o vulnerabilitat. Fa ara més de vuit anys que ens trobem en una situació de crisi i les petites millores que diuen que hi ha als mercats financers no influeixen en les vides de les famílies que atenen les tres entitats. A la vegada, observen que les situacions es cronifiquen i s'agreugen, "veiem els mateixos rostres any rere any" ha explicat la secretària general de Càritas Lleida, María José Rosell..
Per altra banda, malgrat que vivim en l'Estat del Benestar, on els drets estan reconeguts i garantits, la  realitat ens mostra que el Dret al Treball és inexistent i que d'altres com el sanitari que sí que està reconegut, en molts casos implica una despesa econòmica que les persones ateses per Càritas no hi poden fer front, com són la compra d'uns medicaments.
A partir d'aquí les tres Càritas volen oferir dos elements claus que ens poden ajudar a modificar la situació viscuda com són l'economia social i posar al centre de les nostres accions a la persona.
El passat 6 de maig el Papa Francesc en el seu discurs en rebre el Premi Carlemany va dir que "calia buscar nous models econòmics més inclusius i equitatiu". El Sant Pare va dir que "això implica passar d'una economia que apunta al rèdit i al benefici, basada en l'especulació i el préstec amb interès a una economia social que inverteix en les persones creant llocs de treball i qualificació".
Per altra banda demanem posar al centre de les nostres accions la persona. No mirar els números, sinó dissenyar polítiques i accions destinades a les necessitats que la persona planteja. Tota persona té capacitats i és necessari que l'acompanyem en aquest procés d'autonomia.
Tota la tasca de les tres Càritas no seria possible sense la col·laboració dels 1.674 voluntaris/es que ens donen suport.

Les Càritas diocesanes de Solsona, Urgell i Lleida han presentat aquestes dades aquest matí en una roda de premsa presidida pel bisbe de Lleida, Salvador Giménez. També han participat la secretària general de Càritas Diocesana de Lleida, María José Rosell, el director de Càritas Diocesana de Solsona, Josep Vidal i la coordinadora de programes de Càritas Diocesana d'Urgell, Marta Fortuny.