El dissabte, dia 21 de març, la ciutat de Reus ha acollit la IX Jornada de Mestres i Professors de Religió de les diòcesis amb seu a Catalunya, que organitza conjuntament el Secretariat Interdiocesà d’Ensenyament de la Religió a Catalunya (SIERC) i la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC).

La jornada s’ha iniciat a l’escola La Salle Reus amb una pregària centrada en la figura de Santa Teresa de Jesús, en el V Centenari del seu naixement. Seguidament, Mn. Norbert Miracle, delegat d’Ensenyament de l’Arquebisbat de Tarragona, diòcesi acollidora de la Jornada aquest any,  ha donat la benvinguda als més de cinc-cents participants procedents de les deu diòcesis amb seu a Catalunya.

Entre les autoritats assistents hi havia la consellera d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Irene Rigau; de l’alcalde de Reus, Carles Pellicer; l’Arquebisbe de Tarragona i president del Secretariat Interdiocesà d’Ensenyament de Catalunya (SIERC), Jaume Pujol; el Secretari General de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC), Enric Puig; la regidora d’Ensenyament de l’Ajuntament de Reus, Maria Dolors Sardà; el director general d’Afers Religiosos, Enric Vendrell; i els delegats d’Ensenyament dels bisbats amb seu a Catalunya, entre d’altres.

La ponència central de la Jornada, a càrrec del president de Justícia i Pau de Barcelona, Dr. Eduard Ibáñez, ha girat entorn el tema «Educar persones en el compromís amb la societat. Una visió des de l’Evangeli i la Doctrina Social de l’Església.» «La principal tasca que han de dur a terme no només els professors de religió, sinó tota la societat en general, és ensenyar els joves a comprometre’s amb la defensa de la pau», ha afirmat Ibáñez. «Cal recordar que la família és la base de l’educació, tan fonamental com ho és l’escola, perquè educar és essencialment donar testimoniatge coherent amb el discurs».

Ibáñez ha fet seves les paraules que el Sant Pare Benet XVI va pronunciar l’any 2012 en la Jornada Mundial de la Pau i va oferir els principals elements per educar en el compromís per la Pau. «En primer lloc, és imprescindible educar en la veritat i la llibertat, així com en la justícia i en el compromís polític i cívic», ha assenyalat Ibáñez, que ha afegit que la política és un «servei al bé comú», i que les noves generacions han de tornar a fer «política en majúscules, és a dir, la que és en benefici de tothom i no personalment».

Eduard Ibáñez també ha destacat el fet de «suscitar en els joves el desig de gastar la vida en favor dels altres», i ha insistit en la necessitat d’educar en el valor de la família com a «espai fonamental i cèl·lula bàsica», a més d’educar en el respecte al medi ambient o la creació.

Especial esment ha tingut en l’educació «vers un comportament econòmic responsable». «L’economia ha d’estar al servei de la societat en el seu conjunt i no només d’uns pocs, perquè l’actual sistema, tal com està concebut i com va recordar el Papa Francesc no fa pas gaire, mata.»

Finalment, Ibáñez ha destacat la importància d’educar en la pau i la fraternitat, en el perdó i la reconciliació i, sobretot, a «educar en el servei als més vulnerables.»

La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha afirmat que la tasca dels docents de religió –«matèria sensible darrerament»– és més necessària que mai perquè «no es pot confiar tot a la llei si no s’educa abans en el caràcter moral».

Rigau ha dit que «davant el buit i l’absència del caràcter moral no es pot donar sentit a la vida», i cal «tornar a posar a la ment i al cor dels infants les paraules si us plau, gràcies i ho sento».

Per la seva part, el Secretari General de la FECC, P. Enric Puig, ha afirmat que els valors cristians, en tant que integradors, exigeixen que «els educadors cristians siguin testimonis de Jesús i transmetin esperança i coratge.»

L’Arquebisbe de Tarragona, Jaume Pujol, ha destacat la importància avui dia ­més que mai­, de la tasca dels professors i mestres de religió. «Confiem en la vostra professionalitat i maduresa cristiana.»

A banda de la ponència inaugural i els discursos institucionals, l’altre plat fort de la jornada han estat els tallers, que enguany han superat la vintena i que han comptat amb el patrocini de les editorials Baula, Edebé, Claret i Santillana Grup Promotor.

Entre els nombrosos tallers hi havia Ruta enigmàtica per la prioral i el campanar de Reus; Gaudí centre de Reus; Literatura religiosa i aula de religió: tècnica del kamishibai; Intel·ligències múltiples i Educació Religiosa; Cançons, danses... que ens apropen a Déu; Torna’m a explicar una paràbola; Aplicacions TIC a l’àrea de Religió, Una vida de cinema o La ciència i la fe: dos camins separats?

Després de dinar,  ha tingut lloc una actuació musical a càrrec de La Tuna de la Salle Reus i el grup d’havaneres la Balandra.

Seguidament, a l’església Prioral de Sant Pere Apòstol de la ciutats s’ha celebrat l’eucaristia amb la qual s’ha clos la Jornada i que, juntament amb l’acte dedicat a Maria Rosa Molas, ha aplegat aquest dissabte milers de persones a la capital del Baix Camp.

Més fotos de la trobada, en aquest enllaç.