Una Catedral plena de gom a gom, amb més d’un centenar de sacerdots entre els quals hi havia tres cardenals, quatre arquebisbes i 17 bisbes van voler ser testimonis de l’inici del Ministeri episcopal de Mons. Salvador Giménez Valls, nou bisbe de Lleida, el diumenge, 20 de setembre.

El bisbe Salvador va arribar a la Catedral Nova de Lleida acompanyat del nunci del Vaticà, Mons, Renzo Fratini, quan mancaven uns minuts per les 5 de la tarda. A l’entrada del temple l’esperaven les principals autoritats civils –l’alcalde de la ciutat, Àngel Ros; el conseller d’Agricultura, Jordi Ciuraneta,  i el president de la Diputació, Joan Reñé–, els quals li van donar la benvinguda en nom del poble de Lleida, mentre les campanes de la Seu Vella anunciaven amb els seus tocs l’arribada del nou bisbe.

També a la porta de la Catedral, l'esperaven el president del Capítol Catedral, Mn. Jaume Pedrós; l’administrador diocesà, Mn. Ramon Prat, un representant del Col·legi de Consultors, Mn. Joan Jové, i el delegat de Litúrgia i mestre de cerimònies, Mn. Gerard Soler.

Abans que Mn. Pedrós donés a besar la Vera Creu al bisbe electe i al nunci i que entressin a la Catedral, aquest darrer va anunciar que acompanyava Mn. Salvador per exprés manament del Papa Francesc, per presentar-lo com a nou bisbe de Lleida.

Uns minuts de pregària a la capella del Santíssim van precedir a la processó que cardenals, bisbes, arquebisbes i canonges van fer pel temple per conduir al nunci i a Mons. Giménez Valls fins a l’altar.

Abans d’iniciar-se l’eucaristia, es va procedir a la presa de possessió del nou bisbe, envoltats de tots els preveres de la Diòcesi de Lleida, que van fer petit el coro de la Catedral.

Després d’unes paraules del nunci Fratini, de l’administrador apostòlic, Mn. Prat, i del president de la Conferència Episcopal Tarraconense i arquebisbe metropolità, Mons. Jaume Pujol, es va simbolitzar l’inici del ministeri episcopal de Mons. Giménez Valls moment en què Mons. Fratini va cedir el bàcul al bisbe Salvador.

Cal assenyalar que el bàcul que va rebre Mons. Giménez és que va utilitzar el bisbe màrtir Salvi Huix i Miralpeix. Una de les dues relíquies que es van utilitzar en la celebració, ja que per la consagració també es va fer servir el calze d’aquest beat de l’Església de Lleida.

Tot seguit, el secretari-canceller, Mn. Víctor Espinosa, va llegir les lletres apostòliques del Sant Pare, mentre el diaca permanent Mn. Mateu Hidalgo les ensenyava als concelebrants.

Sis religiosos i sis laics, a més a més del col·legi catedralici, van pujar a l’altar per felicitar al bisbe Salvador en nom de l'Església de Lleida. El mercedari P. Joaquín Millan, el carmelita P. Jesús Sans, la germana Monsterrat Brescó (superiora de les Germanetes dels Ancians Desemparats d'Aitona), sor Francisca (Germanetes dels Pobres), sor Lourdes Dujo (Filles del Cor de Maria), i la Mare Paula (Companyia del Salvador-MaterSalvatoris) van ser els religiosos escollits. Per part dels laics, ho van fer Joan Viñas, director de l'Acadèmia Mariana; Ximo Company, delegat de Patrimoni; Emili Reimat i Tesa Corbella, de la Delegació Família i Vida; Trini Catalan, delegada de Catequesi, i Asunción Besa, de la Delegació d'Espiritualitat.

Durant l’homilia, el bisbe Salvador es va centrar en l’evangeli de Sant Marc per emfatitzar l’ensenyament de ser servidor però amb misericòrdia, sense protagonismes. "Servir els altres i viure fidelment i amb autenticitat el missatge del Senyor, essent testimoni valent de la seva paraula i anunciar-la sense descans", va dir als lleidatans que omplien el temple. D'aquesta manera recordava els més desvalguts de la nostra societat, des dels refugiats, fins als marginats, incloent-hi ancians, presos i malalts i també als joves.

El nou Pastor de l'Església de Lleida va finalitzar l’homilia pregant per saber estimar cada dia mes les manifestacions culturals i socials del nostre poble. “Des d’aleshores sóc un membre més d’aquest poble, que amb uns trets  específics, prega, parla, estima i acull, com ensenya Jesucrist, a totes les persones del món com a germans”.

Les lectures de l'eucaristia van ser llegides per Ximo Company i Lourdes Solà; mentre que les pregàries ho van estar a càrrec de Joan Carles Nicuesa, delegat d’Apostolat Seglar; Mercedes Sancho, de la delegació de Joventut; Xavier Nus, president dels Centres d'Esplai Cristians; Pepita Felis, de la Pastoral d'Acció Caritativa i Social; Montse Farré, de la Pastoral de la Salut, i Cándido Sánchez, de la Pastoral Penitenciària.

Un altre aspecte a destacar va ser la col·lecta que van realitzar voluntaris de Càritas durant la celebració, que per exprés desig del bisbe Salvador va anar a ajudar als refugiats, mitjançant la Comissió Diocesana d’Acollida als Refugiats (CoDiAR), creada recentment al nostre Bisbat.

La celebració va acabar amb la petició del bisbe Salvador  al poble que preguessin per ell i la missió que se li havia encomanat, abans de retirar-se per a saludar als qui havien atès la cerimònia.

En acabar l’eucaristia, Mons. Giménez Valls va anar fins als peus del presbiteri per saludar als fidels. Primer les autoritats i després tothom va atansar-se a felicitar el bisbe Salvador en aquesta nova etapa episcopal que començava i a desitjar-li molts èxits.

Més fotos, aquí.

Text: Erika Guijarro / Jordi Pérez