L'IREL (Institut de Recerca i Ciències Religioses de Lleida) va obrir el dijous 20 d'octubre els actes del seu 25è aniversari coincidint amb la lliçó inaugural del curs 2016-2017 que va anar a càrrec del seu director Ramon Prat i Pons.

Mossèn Ramon Prat va començar la seva intervenció recordant els versos del poeta lleidatà Mn. Agustí Bernaus "Noces d'or, noces d'argent/dos replans d'una pujada/d'on reprendre novament/ la feixuga caminada".

El director de l'IREL va destacar que un dels objectius de l'IREL és que "la comunitat cristiana no es tanqui en ella mateixa, sinó que cooperi amb molta més gent de la societat civil, especialment de l'univers de la cultura i del compromís per la justícia". "De fet tots plegats hem anat construint un pont de pedres vives, testimoni de la presència d'Església en el món i també de la recerca espiritual de la humanitat", va explicar Mon. Ramon Prat.

A continuació, el director de l'IREL va recordar el missatge central del Papa Francesc en la seva exhortació apostòlica Evangelii Gaudium. Segons Prat, el Papa Francesc descriu la missió de l'Església en el món amb cinc termes: "primerear, involucrarse, acompañar, fructificar y festejar". Prat va definir el terme "primerear" com "ésser el primer que s'anticipa i s'arrisca a obrir camins nous de futur i d'esperança en la humanitat". En aquest sentit Prat va destacar que l'IREL s'ha implicat en "primerear" perquè no s'ha limitat a fer el que sempre s'ha fet en el camp de la teologia acadèmica, sinó que sense perdre la seva qualitat acadèmica de la tradició universitària, l’ha rebuda, però l’ha recreat  i l’ha innovat.

En la mateixa línia va destacar que l'IREL també ha optat per involucrarse perquè "no ha caigut en el parany de la teorització permanent". "L'IREL també ha optat per acompañar i ha creat un ambient i una atmosfera, que hem anat respirant des que el grup de recerca interdisciplinària va iniciar el seu camí", ha explicat Mn. Ramon Prat. I la institució, seguint les paraules del Papa Francesc, ha optat per "fructificar, és a dir per no mantenir una distància acadèmica, teòrica i freda, de la problemàtica real i concreta viscuda pels estudiants, per la comunitat eclesial i la societat civil". I, segons Mossèn Prat, ara ha arribat el moment de 'festejar' "però no volem que sigui un acte d'autocomplaença". Per acabar el director de l'IREL va donar deu motivacions per celebrar el 25è aniversari de l'entitat que va sintetitzar en "la vivència actualitzada del missatge de la paràbola del gra de mostassa".

Després de la lliçó inaugural es van fer entregar dels diplomes als alumnes que van acabar els seus estudis el curs passat. L'acte va acabar amb la intervenció de la directora del IEI, Montse Macià; el regidor de la Paeria, Joan Gómez; el rector de l'Ateneu Sant Pacià, Armand Puig; el delegat de la Generalitat a Lleida, Ramon Farré; el vicerector de la UdL, Joan Biscarri i el bisbe de Lleida, Salvador Giménez.

Després de la lliçó inaugural es va inaugurar una exposició de fotografies dels darrers 25 anys de l'IREL i de cartells de les lliçons inaugurals dels darrers 25 anys, comissionada per Amadeu Bonet.