Aquest dissabte, Càritas Diocesana de Lleida ha acollit la IV Trobada de Càritas Catalunya, als Camps Elisis de la ciutat de Lleida. En aquesta trobada han participat 1.200 voluntaris i voluntàries de les deu Càritas Diocesanes amb seu a Catalunya: Barcelona, Girona, Lleida, Sant Feliu de Llobregat, Solsona, Tarragona, Terrassa, Tortosa, Urgell i Vic.

L’objectiu d’aquesta trobada ha estat aprofundir en el compromís i en la tasca de transformació social que desenvolupen les deu Càritas Diocesanes.

L’acte ha començat amb unes paraules de benvinguda a càrrec de Rafael Allepuz, director de Càritas Diocesana de Lleida, que ha agraït la presència de tots els voluntaris i voluntàries, així com el suport institucionals de l’Ajuntament de Lleida, la Diputació de Lleida, la Generalitat de Catalunya, així com de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH), la Creu Roja, l’Associació Down i l’Acció Catòlica Obrera (ACO).

Posteriorment, el president de Càritas Catalunya, Francesc Roig, ha posat de manifest que les greus conseqüències socials derivades de la crisi econòmica, que cada cop accentua més el trencament de la nostra societat, obliguen a repensar i actualitzar contínuament les estratègies i les dinàmiques per a combatre la injustícia. En aquest sentit, Càritas té com a missió denunciar les desigualtats i les precarietats, i lluitar contra la marginació per a construir nous paradigmes i acompanyar els més necessitats.

Al seu torn, Jaume Pujol, arquebisbe de Tarragona i president de la Conferència Episcopal Tarraconense (CET) ha comentat que “avui és un dia per sentir-nos part de l’acció de la caritat de totes les Càritas Parroquials de les deu diòcesis catalanes”. El primat ha donat les gràcies als més de 1.200 voluntaris de Càritas a Catalunya, que “sou com l’aigua per als assedegats”. Finalment, Salvador Giménez, bisbe de Lleida ha convidat a tots els presents a “sentir-nos reunits per un mateix projecte”, i ha demanat “coratge, fortalesa i paciència per a la transformació de la nostra societat”.

Després dels parlaments, Ramon Prat ha desenvolupat la ponència “El teu i el meu compromís millora el món”. Per a Prat, hem de fer una lectura creient de la realitat, que vol dir obrir els “ulls” a la realitat concreta i educar la mirada, eixamplar el “cor” des de la tendresa de Déu; i moure les “cames” per anar transformant la societat en comunitat. En aquests moments, per a Ramon Prat, “els voluntaris de Càritas avui, som l’expressió actual del “Cos de Crist”, encarnat, mort i ressuscitat, que ens ha donat l’Esperit Sant, del que l’Església n’és un signe i una presència en el món”. Per al  teòleg, “el voluntariat de Càritas és una escola d’aprenentatge que ens ajuda a passar de fer un compromís a estar compromesos”.

El professor emèrit de la Facultat de Teologia de Catalunya ha resumit la seves conviccions dient que “de diners, de prestigi i de poder en tenim més com més en guardem... Tanmateix, d’amor en tenim més com més en donem. Aquesta és la clau per viure cada dia amb sentit i experimentar la joia de viure, puix que per aquest camí “ja sabem que hem passat de la mort a la vida, perquè estimem” (1 Jn, 3.14).

Posteriorment, ha tingut lloc la taula rodona “El meu compromís amb la comunitat”, que ha aplegat les experiències vivencials de María Dolores Cabello, Conxita López, Gemma Naranjo. Gemma Gil fou la moderadora d'aquesta taula. L’actuació de la Companyia Debelló i Trapeteleando ha donat pas al dinar de germanor i a diferents activitats culturals i audiovisuals, també a la reunió del Consell de Direcció de Càritas Catalunya, en el qual han participat els deu Equips Directius de les Càritas Diocesanes amb seu a Catalunya, els bisbes i els arquebisbes de les diòcesis catalanes i els vicaris episcopals.

Finalment, ha tingut lloc l’eucaristia presidida pel bisbe de Lleida, Salvador Giménez i concelebrada pel cardenal arquebisbe de Barcelona, Joan-Josep Omella; Francesc Pardo, bisbe de Girona; Agustí Cortés, bisbe de Sant Feliu de Llobregat; Jaume Pujol, arquebisbe de Tarragona; Joan-Enric Vives, bisbe d’Urgell; Romà Casanova, bisbe de Vic, que han estat acompanyats pels delegats episcopals de les diferents Càritas Diocesanes i preveres diocesans.

Aquí teniu una galeria d'imatges de la IV Trobada de Càritas Catalunya.