El bisbe Salvador i una trentena de preveres i diaques de la nostra diòcesi van participar el dilluns dia 11 d’abril, en el marc de l’Any de la Misericòrdia i de la commemoració del centenari de la mort del Venerable Dr. Josep Torras i Bages, a Jornada interdiocesana del Clergat a Vic.

Presidits pel cardenal Beniamino Stella, Prefecte de la Congregació per al Clergat. Hi van assistir tots els bisbes de la CET, així com alguns bisbes emèrits, els bisbes auxiliars de Barcelona i Terrassa, l’abat de Poblet, Octavi Vilà, el prior de Montserrat, Ignasi M. Fossas, i més de 450 preveres i diaques de tot Catalunya.

El primer acte de la Jornada es va celebrar al teatre l’Atlàntida amb la salutació als presents del bisbe de Vic, Romà Casanova i tot seguit, l’arquebisbe de Tarragona, Jaume Pujol va lloar la figura del Venerable Dr. Torras i Bages, del qual va dir que forma part del repertori de santedat de l’Església a Catalunya; així mateix, va subratllar que aquesta trobada interdiocesana del clergat català s’emmarca en l’Any Jubilar de la Misericòrdia convocat pel Papa Francesc. Després es va estrenar un vídeo biogràfic sobre Torras i Bages (Les Cabanyes 1846 – Vic 1916).

L’arquebisbe de Barcelona va presentar el cardenal Beniamino Stella, que havia estat nunci apostòlic a Cuba i Colòmbia, abans que el Papa Francesc li encarregués la Congregació per al Clergat. El cardenal Stella, tot fent-se ressò de les catequesis i les homilies del Papa, va destacar la importància dels preveres com a anunciadors de la misericòrdia de Déu, recordant la bellesa del seu primer encontre amb Jesús, que ha estat misericordiós amb ells i els ha escollit perquè, al seu torn, siguin missatgers d’aquesta misericòrdia, en el servei ministerial de cada dia i molt especialment en la celebració del sagrament de la reconciliació. El cardenal va dir també que la misericòrdia de Déu s’ha d’anunciar explícitament en les homilies, en la catequesi, a l’escola, en els mitjans de comunicació i en la pròpia vida. I així mateix va exalçar la fraternitat, que s’origina en els sagraments, com a signe creïble de comunió entre nosaltres i d’anunci de l’amor i la misericòrdia inexhauribles de Déu.

L’Eucaristia es va celebrar a la catedral de sant Pere, presidida també pel cardenal Stella i concelebrada pels assistents a la jornada. En la salutació inicial, el bisbe de Vic va dir que “el Dr. Torras i Bages és un exemple de comunió amb el Papa, de la romanitat que sempre ha expressat l’Església a Catalunya, i que la presència conjunta de l’episcopat català en l’acte d’avui és un reconeixement al seu servei heroic a l’Església, a la seva gran generositat amb els necessitats i a la capacitat de diàleg amb la cultura del seu temps”. Mons. Casanova va afirmar també que la fama de santedat del bisbe Torras continua viva i va expressar el desig que ben aviat pugui ser canonitzat. En l’homilia, el cardenal Stella va ponderar el servei generós que bisbes, preveres i diaques fan al poble de Déu amb l’anunci de l’Evangeli, la celebració dels sagraments i la pràctica de la caritat i de les obres de misericòrdia i els va animar a vèncer rutines i debilitats per ser signe cada dia més lluminós de la presència del Senyor entre nosaltres.

El dinar de germanor dels participants al Recinte Firal El Sucre va concloure la jornada. Aquesta trobada del clergat català es va celebrar en continuïtat amb d’altres, també convocades pels bisbes de la CET: l’any 2013, a Poblet, amb motiu de l’Any de la Fe; l’any 2010, a Mataró, amb motiu de l’Any Jubilar de Sant Joan Maria Vianney i de la beatificació del Dr. Josep Samsó; la del 2009, a Tarragona, coincidint amb els 1.750 anys del martiri del bisbe Fructuós i els diaques Auguri i Eulogi; el 2002, a Vic, coincidint amb l’any dedicat a Mn. Cinto Verdaguer; el 2000, a Montserrat, amb motiu del Jubileu de l’Any Sant; el 1996, també a Montserrat, amb motiu del 150 aniversari del naixement del Dr. Torras i Bages i com a acció de gràcies per la celebració del Concili Provincial Tarraconense i el 1992, a Poblet, en el IX Centenari de la restauració de la Seu de Tarragona.

Podeu veure la galeria d'imatges de la jornada.