Faió, un poble del Matarranya, nombrarà oficialment el proper 13 de maig a Mn. Jerónimo Ortiz Sistach, fill adoptiu de la localitat a títol pòstum, el mateix any del centenari del seu naixement. Així es va acordar en un ple d’aquest ajuntament el passat 30 de novembre.

Han organitzat una sèrie d’actes per reconèixer la tasca d’aquest mossèn que va ser prevere d’aquesta localitat des de l’any 1947 fins al 1955 i va deixar una gran emprempta. La seva tasca va permetre, entre d’altres, la construcció de l’ermita de Nostra Senyora del Pilar, que s’ha convertit en un senyal d’identitat entre els veïns d’aquesta localitat, segons les paraules de l’alcalde, Roberto Cabistany. Mn. Ortiz també va crear l’escolania formada per més de 40 nens que s’havien trobat en diferents ocasions amb el prevere que serà homanetjat.

Cabistany destaca que “la trajectòria de Mn. Jerónimo és impossible de resumir, per la seva tasca pastoral, per les seves qualitats personals i per la seva dedicació als altres. El seu record ha perdurat sempre i va processar una gran estima entre els veïns que ha trascendit a les edats i a les persones”.

Així doncs, el 13 de maig serà un dia històric per aquesta vila que ha organitzat una missa a l’Ermita del Pilar a les 12 del migdia per donar pas després al nombrament oficial amb la presència d’autoritats i també de la família de Mn. Ortiz. L’ajuntament ha convidat el bisbe Salvador que ha excusat la seva assistència per carta ja que té un altre acte al qual ja s’havia compromés des de feia mesos.

Monsenyor Jerónimo Ortiz Sistach va néixer a Binèfar, el dia 20 d'octubre de 1917. Va iniciar els seus estudis eclesiàstics al Seminari de Lleida i va rebre l'ordenació sacerdotal a la capital del Segrià, l'any 1943.

La seva tasca pastoral va començar a Cajigar, Monesma i Treserra (la Ribagorça) de 1943 a 1947. Va continuar a la parròquia de Faió fins l’any 1955, quan va ser traslladat a Lleida, combinant la seva tasca parroquial amb diversos càrrecs diocesans entre els que destaquen: Oficial del Secretariat Catequístic Diocesà (1955-1969), Consiliari Diocesà de Joves d'Acció Catòlica (1955-1963), Director de la Casa Sacerdotal (1964-1971), Administrador dels Fons Diocesans (1967 i 1979) i Jutge Prosinodal (1981-1993).

Va ser nomenat Beneficiat de la Santa Església Catedral de Lleida, des de març de 1968 fins que va passar a Canonge Honorari Emèrit a l'octubre de 2002. L'any 2006 va rebre el nomenament de prelat Honorífic de Sa Santedat. Va morir el 31 d’agost de 2014, als 96 anys.