Els dies 5 i 6 de juliol de 2018, en un clima d’intercanvi, formació i pregària, han tingut lloc al Seminari Conciliar de Barcelona les XVII Jornades Interdiocesanes de Responsables de Catequesi amb el tema Camins i llocs diversos per a la catequesi.

Han estat organitzades pel Secretariat Interdiocesà de Catequesi de Catalunya i les Illes Balears (SIC) i han reunit més de cent vint preveres, religiosos i laics que tenen la responsabilitat catequètica en les seves comunitats. Les ha presidides Mons. Antoni Vadell, bisbe auxiliar de Barcelona i president del SIC, i també hi ha participat Mons. Javier Salinas, antic bisbe-president d’aquesta institució interdiocesana.

En la seva primera part, la temàtica de les jornades propicià que els participants coneguessin els plantejaments i els responsables d’iniciatives noves que s’estan realitzant en el camp de la catequesi realitzada segons les edats: la catequesi en l’àmbit d’un centre d’esplai (Parròquia de Sant Joan de Vilanova i la Geltrú); la catequesi en el marc dels grups de l’Acció Catòlica d’Infants (Mn. Salvador Pié i responsables estatals de l’Acció Catòlica); la catequesi infantil intensiva en els períodes de vacances (Servei de la Catequesi de la diòcesi de Perpinyà-Elna); la catequesi seguint la dinàmica de l’escoltisme (AE «Pla de l’Estany», Banyoles-Girona); la catequesi en el context de l’escola catòlica (P. Enric Puig, Fundació de l’Escola Cristiana).

En segon lloc, les jornades feren descobrir les noves experiències de la catequesi intergeneracional (CIG): atès que les fronteres entre les edats apareixen menys delimitades que en el passat, aquest nou paradigma ofereix la possibilitat de models catequètics al sí de les generacions i entre elles, especialment en jornades comunitàries, sovint el dissabte o el diumenge, centrades en un text de la Paraula de Déu i que culminen en la celebració de la missa dominical. El Servei per a la Catequesi de la diòcesi de Montpeller i el Projecte «Par la Parole» foren els encarregats de dirigir aquesta part interactiva de treball dels responsables catequètics de Catalunya i les Illes Balears reunits la setmana passada a Barcelona.

En la seva aportació conclusiva, Mn. Antoni Elvira, vicari episcopal i delegat de catequesi d’Urgell, presentà quins són els elements irrenunciables en totes les variants de la catequesi, la seva naturalesa pròpia, la seva imprescindible eclesialitat i les dimensions de paraula, memòria i testimoni que sempre s’haurien de saber comunicar i conjugar en els diversos camins i llocs pels quals aquestes iniciatives transiten.

Al final de les jornades, Mons. Antoni Vadell animà els participants a viure la seva vocació catequètica com un do rebut del Senyor, agraí les aportacions ofertes per grups tan diversos i encoratjà a tots a explorar a fons aquestes iniciatives. Finalment, anuncià que les XI Jornades Interdiocesanes de Formació de Catequistes se celebraran a Figueres (diòcesi de Girona) del 16 al 18 de novembre de 2018, convidant a la participació de tots.