Les parròquies de l'arxiprestat «Perifèria» es van reunir als locals de la parròquia Verge dels Pobres, al barri Secà de Sant Pere de Lleida, en una jornada de formació que va tractar sobre el treball decent. L'acte va tenir lloc la tarda del dissabte 3 de febrer,  van participar-hi més de 30 persones.

S'inicià amb una pregària preparada pel grup ACO-Bordeta i tot seguit el salesià P. Joan Valls, Delegat diocesà de pastoral Obrera, va donar a conèixer l'objectiu i activitats que desenvolupa la Delegació. En aquest sentit subratllà 3 de les jornades sobre les quals reflexionen i en fan sensibilització cada any: Dia de la Dona (8 de març), Dia del Treball (1 de maig) i Dia del Treball decent (7 d'octubre).

La Montse Ollé, del grup ACO-Balàfia, introduí el tema explicant les condicions que l'Organització Internacional del Treball proposa perquè el treball sigui decent: Crear treball, garantir els drets dels treballadors i treballadores, estendre la protecció social, i promoure el diàleg social.

Tot seguit, el Manolo Díaz, Delegat diocesà d'Apostolat seglar, exposà el tema. Va fer servir material divers: la cançó "Me matan si no trabajo", el curtmetratge "La pecera", un vídeo "Cercar treball", i un PowerPoint amb dades estadístiques sobre l'atur i la pobresa. Un material que projectava una realitat colpidora. Paral·lelament exposà els esforços de l'Església que lluita per posar-hi remei a través de la seva doctrina social. També hi dedicà temps al treball de Càritas per pal·liar aquesta situació.

En el col·loqui posterior, que va ser molt participatiu, es posà de manifest que s'han perdut drets laborals que temps enrere ja s'havien assolit; la força que tenen les accions individuals per aconseguir millores globals, per exemple a través del consum dels diferents articles, productes i serveis; que l'Església ha de crear esperança en aquestes situacions de precarietat laboral; i que el repte està en les mans de tothom, sobretot en les comunitats cristianes.

Enllaçant en aquesta darrera idea, el P. Joan Valls proposà crear en l'àmbit arxiprestal un EPO (Equip de Pastoral Obrera), com a mitjà per fer possible que la Pastoral Obrera sigui present en el conjunt de la pastoral parroquial i sigui, per tant, de "tota l'Església"; per donar major difusió a la doctrina social de l'Església, informar sobre temes laborals, i formació sobre el món del treball. De fet, indicà, el treball decent és un tema que li escau bé a l'arxiprestat, atès que està format per parròquies ubicades en els barris obrers de la ciutat.

Amb el compromís de donar a conèixer aquesta iniciativa als Consells de Pastoral de cada parròquia i a fer l'esforç per crear un EPO es donà per acabada la trobada que, va ser de les més interessants que ha organitzat l'arxiprestat.

Conxita López Torres