Els dies 3, 4 i 5 de juliol de 2018 ha tingut lloc la reunió n. 227 de la Conferència Episcopal Tarraconense (CET), a Salardú (Vall d’Aran i bisbat d’Urgell). La reunió ha estat presidida per Mons. Jaume Pujol Balcells, arquebisbe de Tarragona, i hi han assistit tots els bisbes de Catalunya.

Els bisbes han reflexionat àmpliament sobre la catequesi, el catecumenat i la confirmació, a partir de les explicacions que els han donat el bisbe auxiliar de Barcelona, Mons. Antoni Vadell, president del Secretariat Interdiocesà de Catequesi (SIC), el director del SIC, Mn. Joan Maria Amich, el delegat de catequesi de l'arquebisbat de Barcelona, Mn. Enric Termes, i el responsable del departament del catecumenat, Mn. Felip-Juli Rodríguez.

També han pogut ponderar i dialogar sobre els treballs de la traducció al català de la tercera edició esmenada del Missal Romà, en temes d'especial rellevància, que ha presentat Mons. Joan Enric Vives i Mn. Joan Baburés, coordinador de la Comissió Interdiocesana de Litúrgia (CIL).

Mons. Francesc Pardo, encarregat de l'àmbit de la pastoral de joventut, ha presentat l'informe que els delegats diocesans de joventut han fet de l'Aplec de l'Esperit, celebrat a Tortosa la passada Pentecosta, que ha estat valorat molt positivament. També ha presentat una primera aproximació al document de treball per al proper Sínode sobre «els joves, la fe i el discerniment vocacional» que se celebrarà a Roma del 3 al 28 d'octubre, en el que hi participarà el cardenal Joan Josep Omella, arquebisbe de Barcelona.

Així mateix, s'han revisat diverses qüestions relatives a la formació dels seminaristes i la formació permanent dels preveres, la pastoral vocacional, i el Gabinet d'Informació de l'Església a Catalunya.

Els bisbes han tingut notícia de l'apropament d'alguns antics membres del govern de la Generalitat i altres dirigents socials a Centres penitenciaris ubicats en territori català. Celebren l'aplicació d'aquesta mesura legal i humanitària que, sens dubte, afavorirà el contacte amb les famílies d'aquests detinguts en presó preventiva.

Així mateix, els bisbes desitgen que es continuïn donant passos per part de tots els agents polítics i socials per tal que, com ja han manifestat repetidament, es pugui trobar una solució a l'actual situació que sigui justa i acceptable per a tothom, amb un gran esforç de diàleg des de la veritat, amb generositat i recerca del bé comú. I conviden novament els cristians a pregar i ser constructors de pau i apòstols de reconciliació enmig de la societat catalana.

Els bisbes valoren positivament que les diverses Administracions públiques i també Càritas i altres entitats socials de Catalunya i de la resta de l'Estat espanyol hagin donat acolliment humanitari a refugiats i emigrants rescatats a la Mediterrània, així com també el recent Conveni que l'Estat andorrà ha signat amb la Comunitat de Sant’Egidi per tal d'establir un corredor humanitari d'acollida de refugiats. En aquest sentit volen fer-se ressò de la crida del papa Francesc a estar oberts i a ser solidaris envers els qui fugen de la guerra i de situacions injustes.