El Papa Francesc reconeix el martiri de 68 maristes i 4 carmelites (juntament amb un sacerdot diocesà d’Urgell). Ja passen, per tant, a la propera beatificació del 13 d’octubre a Tarragona. Els dos processos es van preparar des de Lleida.

Encapçala el grup dels Maristes el germà Crisanto, juntament amb Aquilino y Cipriano José, 63 germans maristes i dos laics.

El grup dels carmelites ve encapçalat per Juan de Jesús i tres companys, més un sacerdot secular d’Urgell, Pau Segalà, germà d’un dels carmelites. Alguns d’ells van ser martiritzats al cementiri de Lleida, el 20 d’agost de 1936, amb un grup de més de 70 mossens i religiosos.

Per veure el llistat d’aquests màrtirs podeu entrar en aquests enllaços:

Germans maristes:  http://www.lleidaparticipa.cat/public/457/file/m%C3%A0rtirs/beatificacions%202013/Tabla%20de%20M%C3%A1rtires%20maristas.pdf

Grup de carmelites: http://www.lleidaparticipa.cat/public/457/file/m%C3%A0rtirs/beatificacions%202013/Tabla%20M%C3%A1rtires%20carmelitas.pdf

La biografia de cadascun dels germans maristes la podeu trobar a aquest altre enllaç: http://www.lleidaparticipa.cat//index_web.php?ap=czo3OiJhcGFydGF0Ijs=&id=9b523b0c92185f39a0da77a82c51b46a&idw=czozOiI0NTciOw==&idi=czozOiJjYXQiOw==

Presentació dels llibres sobre els màrtirs

Per una altra part, el proper dimecres, dia 12 de juny, el bisbe de Lleida, monsenyor Joan Piris i Frígola, presidirà l'acte de presentació de dos llibres sobre màrtirs de Lleida, que tindrà lloc a les 19.30 hores al Paranimf de la Casa de l'Església (Acadèmia Mariana).

Un d'aquests llibres, Apuntes biográficos de Mons. Salvio Huix Miralpeix, ens atansa a la biografia del bisbe afusellat l'agost de 1936 al Cementiri de Lleida, i l'altre Un sacerdot camí del martiri, és el diari de Josep Nadal i Guiu, capellà a la parròquia de Monzón, nascut a Bell-lloc d'Urgell, el qual explica com es van desenvolupant els esdeveniments revolucionaris i com preveu que serà el seu destí.

Està previst que per atansar-nos a la figura del bisbe Huix intervinguin en l'acte Josep Maria Mas, rector de la parròquia de la Sagrada Família, a Igualada i Delegat de les Causes dels Sants, al Bisbat de Vic; el pare Jaume Seguranyes, prepòsit de la Congregació de l’Oratori de sant Felip Neri, a Vic; Francesc Xavier Torres, canonge de la Catedral i rector de la Mare de Déu del Roser i Sant Ciriac, a més a més de delegat diocesà de Litúrgia i Patrimoni, al Bisbat d’Eivissa, i Joan Ramon Ezquerra, adscrit a la parròquia del Carme, de Lleida i coordinador de les Comissions dels màrtirs al Bisbat de Lleida.

Per la seva part, José Luis Pueyo, rector de la parròquia del Romeral, de Monzón, ara Bisbat de Barbastro-Monzón, on van viure i morir els “Curetas de Monzón”, i Flora Grífol Aldabó, nora de Francesc Nadal, germà del màrtir de Bell-lloc, ens parlaran d'aquests dos màrtirs.

Flora Grífol ha tingut cura de la preparació del llibre que es presenta, tant en català com en castellà. Es consultora de Llengua Llatina, té el grau d'Humanitats i de Llengua i Literatura Catalanes i Estudis d'Arts i Humanitats per la Universitat Oberta de Catalunya.

També està previst que intervingui el pare Joaquín Millán, autor del fulletó sobre els màrtirs Mercedaris de la Diòcesi de Lleida.