Castelldans (les Garrigues) ha dedicat el primer dia de la seva Festa Major a honorar els seus set sants Patrons, encapçalats per Sant Fortunat i Santa Columba i altres companys màrtirs, els sants Constantí, Càndida, Desideri, Modest i Restituta, complint fidelment el “Vot” del poble. De la festa Votada dels Sants Màrtirs de Castelldans, se’n té constància escrita des de l’any 1737, si bé la veneració de les antigues relíquies dels màrtirs avui desaparegudes, se suposa que era molt més antiga.

Els actes religiosos han ocupat bona part del matí, iniciant-se a l’església parroquial amb la celebració de l’Ofici solemne de Festa Major, presidit pel rector del poble, Mn. Santiago Mataix, i concelebrat per altres cinc sacerdots diocesans: Mn. Josep Mª Cebrià, rector de Llardecans; Mn. Lucas Evung, rector d’Artesa de Lleida; Mn. Casildo Rodríguez, rector del Pont de Suert; Mn. Joan Roig, rector d’Ulldemolins, i Mn. Jaume Melcior, acabat de nomenar rector dels pobles garriguencs de La Granadella, Bovera i Bellaguarda i que ha tingut l’encàrrec de fer l’homilia.

Mn. Melcior ha iniciat l’homilia amb paraules de felicitació al poble de Castelldans per haver conservat amb fidelitat la festa votada dels Sants Màrtirs, alhora que els convidà a mantenir aquest compromís de gratitud de generació en generació: “Els màrtirs són els qui han restat fidels als manaments del Senyor i no l’han abandonat donant testimoni d’Ell amb la mateixa vida, perquè el més valuós era Crist en les seves vides... Els màrtirs són la garantia que Déu dona la força als qui li són fidels per donar la vida”.

Mn. Jaume Melcior tingué especial record en la seva homilia pels màrtirs del segle XXI, els d’avui a Irak, Síria, Nigèria, Corea del Nord, etcètera. “... Envers ells tenim l’obligació d’acompanyar-los en la pregària i denunciar davant el món aquest holocaust. La Sang dels sants Fortunat i Columba i altres companys màrtirs, ens reclama i actualitza amb els màrtirs del segle XXI justícia, pregària i comunió amb el seu sofriment i testimoni”, digué.

La Missa ha estat solemnitzada per la Coral l’Olivera de Castelldans, dirigida per Mª Lluïsa Piñero, la qual al finalitzar la Missa ha cantat amb el poble els recuperats “Goigs dels Sants Patrons Fortunat, Columba i companys màrtirs”, que havien estat estrenats per la mateixa Coral el passat dissabte 30 de setembre a la mateixa església parroquial.

La tornada dels populars goigs han tornat així a ressonar en la festa dels Sants Màrtirs, després de molts anys de silenci, solemnitzant-la com mai:

“Si amb la sang heu segellat

de la fe en Crist el domini:

deu-nos vostre patrocini

Sants Columba i Fortunat...”

La celebració religiosa ha tingut com a cloenda la tradicional i solemne processó pels carrers principals del poble, amb les imatges dels Patrons, acompanyades pels concelebrants i el poble, en homenatge públic i de veneració.

De retorn a l’església, el rector Mn. Santiago Mataix ha agraït a tots els que havien fet possible una lluïda i solemne festa en honor dels set Sants Màrtirs, encomanant la seva intercessió pel poble de Castelldans.

Més fotos de la festa, en aquest enllaç.

Adjuntem un article de l’historiador de Cultura Popular Jordi Curcó, amb orígens familiars a Castelldans, sobre aquesta festa.