La imatge del venerat Sant Crist de Gràcia de la Granadella, capital de les anomenades Garrigues altes, serà treta en processó la tarda del proper diumenge 6 de març, amb ocasió de l’Any Sant de la Misericòrdia.
Ho farà ...

a les 6 de la tarda des del temple parroquial de Santa Maria de Gràcia, conegut popularment com la “Catedral de les Garrigues” i elegit com a temple Jubilar en la diòcesi de Lleida, després de la Catedral Nova. Abans, a les 5, és previst celebrar a l’interior de l’església el res del Via Crucis propi del temps Quaresmal i una vegada conclòs aquest, la imatge serà traslladada fins a l’exterior per iniciar una processó que amb caràcter jubilar, portarà el Sant Crist de Gràcia pels carrers de la població.
El poble de la Granadella aguarda amb certa impaciència i emocions contingudes aquest diumenge, que s’endevina ja històric i més si ens atenem a la referències històriques. Així cal ressaltar que aquesta serà la sisena vegada en tota la seva història de més de 300 anys, que la imatge serà baixada del seu cambril ubicat a l’altar major de l’església parroquial on rep culte, per a ser acompanyat en manifestació pública de fe i devoció pels carrers de la població.
L’11 d’abril de 1986 sortí per darrera vegada

Es dona la circumstància que es compleixen 30 anys de la darrera vegada que tingué lloc un fet semblant. Fou l’11d’abril de 1986,quan qui era rector aleshores de la Granadella Mn. Josep Cururull, davant la reiterada petició dels fidels, decidí aleshores treure en processó el Sant Cristper tal d’implorar el do de la pluja davant la pertinaç sequera que venia assolant des de feia més d’un any la Granadella i tota la comarca de les Garrigues, amb el perill de la pèrdua de les collites de l’oliva i l’ametlla.
La tradició que envolta aquesta preuada i venerada imatge, ens diu que era costum que es fos treta en processó amb ocasió d’episodis de sequeres prolongades o altres calamitats. Així es feu fa tres decennis amb resultat, cal dir-ho de pluja, com així ho titulà el diari “La Mañana” al dia següent (12 d’abril de 1986): “El Sant Crist de la Granadella surt al carrer i plou”. Però també amb una multitudinària assistència de fidels i devots: “Va venir gent de tot arreu, principalment dels pobles del voltant i de tota la comarca de les Garrigues, però també de Lleida i d’altres indrets. Fou extraordinari”, recorden alguns dels protagonistes que van viure de primera ma aquella jornada que deixà petjada al poble i a tota la comarca i diòcesi de Lleida.
En aquesta ocasió, d’acord amb la voluntat del Consell parroquial i de l’actual i jove rector el lleidatà Mn. Jaume Melcior, la processó amb el Sant Crist no tindrà el caràcter de rogativa pública que va tenir fa 30 anys; si no d’expressió pública de fe, tot centrant l’esdeveniment en l’Any Sant de la Misericòrdia i en el bell mig del temps Quaresmal: “Volem aprofundir em la necessitat de la conversió i del perdó que tots necessitem per tal de viure una fe coherent i sens dubte que l’Any de la Misericòrdia, que a la Granadella té aquesta singularitat especial amb la concessió de temple jubilar, ens ha encoratjat a organitzar aquest esdeveniment eclesial”, explica el rector, alhora que deixa clar que tant important es la processó com el Via Crucis que es resarà abans: “Cal insistir en la conversió i és per això que hi hauran diversos sacerdots que estaran disposats a rebre la confessió dels fidels que s’hi acostin”.
Participació de la Banda de la Confraria de la Soledat de Tarragona
L’esdeveniment tindrà també el seu to festiu i alhora solemne, tot i que adient al caràcter religiós i quaresmal de l’acte, com és la participació i acompanyament de la Banda de la Confraria de la Soledat de Tarragona: “Van acceptar la nostra invitació de bon grat i vindran a la Granadella a retre, en primer lloc homenatge al Sant Crist de Gràcia i també coma recolzament a la nostra petició de declarar Festa d’Interès Nacional el Desclavament del Divendres Sant i l’Encontre del Diumenge de Pasqua, que configuren tots dos una singular i gairebé única celebració de la nostra Setmana Santa. Tarragona ja te declarada la seva Processó del Sant Enterrament com a Festa d’Interès Nacional”.
Mn. Jaume Melcior vol deixar també constància d’un altre signe, com és la restauració de la faldilla o “tovallola” brodada a ma que llueix el Sant Crist que va ser salvada de les destrosses de la Guerra Civil, quan fou cremada l’antiga i original imatge: “Per la gent de la Granadella és tracta gairebé d’una relíquia que els uneix a la primitiva imatge del Sant Crist de Gràcia i que lluirà de nou aquest diumenge”.
Tot està ja preparat ala Granadella per l’homenatge extern i públic al Sant Crist de Gràcia. Fa 33 anys va ser una autèntica multitud la que hi va acudir, potser igual o més que el proper diumenge?.

Jordi Curcó.