El poble de Castelldans a la comarca de les Garrigues, va celebrar el diumenge 29 d’abril la festa de l'Ermita de la Mare de Déu de Montserrat, però enguany ho feu extraordinàriament sota l'aixopluc de l'església parroquial i no pas a l’aire lliure, a l’esplanada de davant l’ermita com s’acostuma a fer tots els anys.

L’inclemència meteorològica protagonitzada per la pluja, que va caure bona part del matí, va obligar  a traslladar els actes en honor a la Patrona de Catalunya de la serreta dels Pins, on s'aixeca desde l'any 1954 l'ermita a la Patrona de Catalunya, a l'interior del temple parroquial.

La celebració s’inicià amb la tradicional ofrena floral a la imatge de “La Moreneta” que havia estat col•locada en un lateral del presbiteri, a càrrec dels nens i nenes del poble vestits de catalanets. Tot seguit tingué lloc la celebració de l’Eucaristia en honor de la Mare de Déu de Montserrat, oficiada per Mn. Josep Solé de les Borges Blanques, ja que el rector del poble Mn. Santiago Mataix oficiava en aquella mateixa hora la Missa de la Festa Major en honor al Sant Crist, al veí poble del Cogul del qual també n’és rector.

La Festa en honor a la Moreneta de Castelldans va cloure amb la veneració de la imatge de la Patrona, mentre el petit Cor Parroquial reforçat pels infants, entonava el tradicional cant del Virolai, però amb lletra pròpia de Castelldans.

Durant tot el matí, la Comissió de l’Ermita de Castelldans distribuí entre els participants que així ho van voler i com és costum tots els anys, el record de la festa d’enguany, una mena de medalla de la Mare de Déu de Montserrat amb una cinta blava, color simbòlic de Maria.

La gent gran del poble recorda com solament en un altra  ocasió va ser traslladada, també per inclemències climatològiques, la festa de dalt de l'Ermita al poble. Així sembla que aquesta és la segona vegada que no s'ha pogut pujar a l'ermita a celebra-hi l'aplec en els 64 anys de la seva història.

Jordi Curcó.