Un miler de persones és la suma total de participants en les activitats docents que l’Institut de Recerca i Estudis Religiosos de Lleida-IREL ha realitzat durant el curs 2012-2013, segons la memòria d’activitats i el balanç fet pel seu director, Ramon Prat. D’aquesta xifra cal destacar l’increment d’estudiants matriculats.

Un total de 224 (113 en cursos ordinaris, 62 com a convidats, 8 en el Departament de Pastoral Aplicada i 52 d’extraordinaris), als quals cal afegir tots aquells que han participat en les ofertes de formació teològica no reglada (cicles de conferències i seminaris), que s’han anat organitzant des de l’IREL al llarg del curs.

La consolidació i normalitat en el funcionament ordinari de l’Institut i els seus diferents departaments – Institut Superior de Ciències Religioses, Diàleg Fe-Cultura i Fe-Justícia, el de Pastoral Aplicada i els diversos seminaris especialitzats-, és un dels aspectes que el seu director remarca a l'hora de fer una valoració global positiva del curs que ara tanquem i que ha tingut un protagonisme especial en l’organització del simposi commemoratiu del 150 aniversari de la creació de l’Acadèmia Bibliogràfica Mariana de Lleida, ‘Maria de Natzaret, referent humà i cristià pel nostre temps’. El seu alt nivell de qualitat teològica ha fet que comptés amb més d’un centenar d’inscrits.

L’edifici del Rectorat de la Universitat de Lleida també va acollir la posada en marxa dels diàlegs de l’Atri dels Gentils, en col·laboració amb les fundacions de l’Institut d’Estudis Ilerdencs i Joan Maragall, a més a més del centre universitari.

Ramon Prat assenyala com activitat a remarcar d’aquest curs el desenvolupament del Departament de Pastoral Aplicada-DPA, mitjançant el curs d’Animadors de Comunitat i el seminari de recerca teològica pastoral a l’entorn de les Unitats d’Acció Pastoral i les Unitats Pastorals agermanades.

El director de l’IREL es congratula de la inserció de l’Institut en l’Àrea de Formació de la diòcesi, així com de la cooperació amb les altres tres àrees existents: la de Litúrgia i Espiritualitat, la Gaudium et Spes o d’Evangelització i la de la Xarxa d’Entitats Cristianes d’Acció Caritativa i Social. Prat apel·la al lema de la IV Assemblea Diocesana –‘La nostra qualitat espiritual. Viure en fraternitat’-, per subratllar la importància de cooperació d’aquestes quatre àrees amb les comunitats parroquials, les unitats pastorals agermanades i amb els arxiprestats.

Mn. Ramon Prat destaca en el seu balanç les obres d’ampliació de la biblioteca i la joia de compartir una part de l’Edifici del Seminari amb el projecte de fer pisos socials en favor dels desnonats.

L’Institut s’ha marcat dos reptes de cara al futur: la necessitat de nodrir-se de nous professors doctorats en els àmbits de la teologia sistemàtica, de la teologia moral, de la sagrada escriptura i de la filosofia per cobrir les vacants que es produiran en el decurs de dos anys per jubilacions, i la necessitat de superar-se cada dia per no caure en la rutina, malgrat vagin bé les coses, com a mètode d’arrelament dins la societat civil i de compromís amb l’Església Diocesana.