Retrobament, tallers, intercanvi d’experiències, sentiment de pertinença. El passat dissabte, 6 d’abril, prop de 300 persones van omplir el col·legi Sagrada Família de Sabadell per participar en la 13a Jornada de Mestres i Professors de Religió de les diòcesis amb seu a Catalunya, que organitza conjuntament la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC) i el Secretariat Interdiocesà d’Ensenyament de la Religió a Catalunya (SIERC).

«Davant els desafiaments del món actual –odi, mandra, tristesa, guerra, empobriment espiritual-, estem cridats a donar-hi resposta des de l’educació», va afirmar a l’inici de l’acte el bisbe de Terrassa, Mons. Josep Àngel Saiz Meneses, qui va recordar que la «tasca de l’escola, en col·laboració amb la família, és clau». També va destacar la importància del verb «incidir», entès com a «inscriure», «gravar» o «influir» en els joves «en uns temps en què la televisió o les xarxes socials hi tenen més influència que les famílies, l’escola o la parròquia». Mons. Saiz Meneses va encoratjar els mestres i professors de religió a seguir fent la seva feina «tan bé com ara, assumint que l’aprenentatge dura tota la vida».

El secretari general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC), P. Enric Puig, va posar en valor la missió dels mestres i professors de religió, atès que «esdevenen testimonis de fe i, de vegades, l’únic vincle dels alumnes amb el fet religiós». També va assenyalar que el professor de religió ha de ser «acollidor, sobretot amb els que més ho necessiten», i va recordar que el papa Francesc ha animat repetidament a «treballar a la perifèria», entesa no sols com a llunyania econòmica, sinó també espiritual.

El director general d’Afers Religiosos de la Generalitat de Catalunya, Marcel·lí Joan, va afirmar que el fet religiós, «lluny de desaparèixer, continua tenint una gran rellevància i és imprescindible per conèixer el passat, present i futur». També va insistir que tothom té dret a expressar la creença religiosa en públic i en privat.

El Sr. Arquebisbe, Mons. Jaume Pujol, president del SIERC, es va felicitar per la «tasca tan bonica que feu mestres i professors de religió», i va assegurar que «no hi pot haver una autèntica educació integral si falta la dimensió religiosa». Va concloure que la tasca desenvolupada pels docents de religió és «missió eclesial».

Lectura pastoral del Sínode dels joves

Després dels parlaments inicials, la jornada va arrencar amb la conferència Frecuentar el futuro. Lectura pastoral del Sínodo de los jóvenes, a càrrec del sacerdot salesià Koldo Gutiérrez, qui va fer un recorregut minuciós pel document sorgit del recent Sínode dels joves, celebrat el passat mes d’octubre de 2018 a Roma. Gutiérrez va afirmar que hi ha dos «aliats importantíssims de l’evangelització: famílies i joves», i va recordar que el papa Francesc valora «l’escolta com la principal tasca encomanada no sols als religiosos, sinó també als docents i als adults en general». Gutiérrez va informar que el Papa vol que «adults i joves s’escoltin i que hi hagi col·laboració entre generacions». També va subratllar tres verbs sorgits del Sínode: reconèixer, interpretar i escollir. «El reconeixement significa que només una església que s’escolta es pot transformar». La interpretació «parla de Jesús». «Hi ha joves propers a Jesús i d’altres que no, però Jesús té un vincle amb tots ells». «Escollir té a veure amb el discerniment d’allò que t’ajuda a sortir de tu i t’impulsa vers els altres, a adonar-te que hi ha gent que et necessita; es posa en valor la vocació, que el Senyor ha posat en tots nosaltres». Gutiérrez va concloure la ponència afirmant que el Sínode es podia resumir en quatre idees: caminar junts, pastoral en clau de vocació, l’important està en les relacions i projectes de missió.

El matí es va completar amb dotze tallers patrocinats per les editorials Baula, Cruïlla, Santillana, Casals i Vicens Vives. Després del dinar la jornada es va reprendre amb una actuació a càrrec de SAFA Jazz, grup de l’escola amfitriona dirigit per la professora Gemma Sostres, que va oferir diverses coreografies amb música internacional i del país i que va fer moure els assistents. La jornada es va cloure amb una Eucaristia a l’església de Sant Fèlix presidida pel bisbe de Terrassa, Mons. Josep Àngel Saiz Meneses.