La Setmana Santa a Lleida s’ha iniciat aquest diumenge, 6 d’abril, al teatre de l’Escorxador, amb la lectura del pregó, que obre oficialment aquesta celebració a la ciutat i que ha anat a càrrec de Pep Tort, director del Consorci del Turó de la Seu Vella, el qual ha versat el seu discurs sobre la Seu Vella, la catedral de la llum.

El pregoner ha volgut apropar la imatge de la llum tan definitòria de la Seu Vella i tan important perquè ve d’un patrimoni que ha conegut la foscor.

Per al pregoner, la catedral de la llum ho és per la seva creativitat, riquesa decorativa i simbolisme, pel coneixement, per l’aportació científica i pràctica i també és la catedral de llum per a la societat. Segons ha comentat, des de principis del segle passat, la societat ha avançat per recuperar la dignitat del seu espai més representatiu i preuat i que ara, més que mai, és la catedral de la llum que es presenta en aquest segle com el monument de la pau, tal com es vol ressaltar en la candidatura per a Patrimoni de la Humanitat. I ha afegit que la recuperació del monument es podria dir que és la pasqua de la catedral, el seu retorn a la llum.

Tort ha afirmat que la Seu Vella havia estat un monument de cultura, de creativitat i d’esperit i que ara també ho pot ser. Per això, sabent d’on es ve i que s’és, es pot incorporar saba nova dels nous temps. La Setmana Santa recull fragments del patrimoni i de tradicions, però també de generositat, solidaritat, caritat i esperança de futur. En acabar el pregó, Tort ha rebut la insígnia d’honor de la Congregació dels Dolors.

El Bisbe de Lleida, Joan Piris; el prior de la Congregació dels Dolors, Fernando Gràcia; la presidenta de la Cofradía del Nazareno de la Mariola, i el Máximo Blanco, de la mateixa confraria, han assistit a l’acte, que ha comptat amb la presència de l’alcalde, Àngel Ros, diversos regidors de l’Ajuntament i de les autoritats eclesiàstiques i civils de Lleida.

A continuació, s’ha procedit a la part més cultural de l’acte. Primer s’ha fet el recital de poemes, a càrrec de Mari Carme Mor. Li ha seguit la interpretació de “La saeta” d’Antonio Manchado, per part d’Antonio Gallardo “El Colorín”, Paco Consuegra i Àngel Castro al Toque” i el cant del “saetero” de la Cofradía del Nazareno de la Mariola. Per acabar, la Moixigana de l’Esbart Dansaire Sícoris “Ballet Ciutat de Lleida” han escenificat la passió i la resurrecció de Crist, amb la seva dansa espectacular que conté una important varietat de matisos.

Les Juntes de la Real i Venerable Congregació de Nostra Senyora dels Dolors de Lleida i la Cofradía del Nazareno de la Mariola han estat les encarregades de presentar el XVII pregó, que s’ha acollit el Teatre Municipal de l’Escorxador.

Les fotos de l'acte