El dissabte 5 de febrer, a les 12 del migdia, la unitat pastoral de Sant Bartomeu d'Alpicat i Mare de Déu de Montserrat de Lleida va celebrar el seu primer consell parroquial conjunt, en sessió extraordinària preparatòria de la fase diocesana de la XVI Assemblea General Ordinària del Sínode dels Bisbes.

Presidí el consell el seu rector, Mn. Manel Mercadé i assistiren Mn. Joaquim Blas, el nostre seminarista, Joshua, i la majoria dels membres dels dos consells parroquials que conformen la unitat pastoral: Montserrat i Alpicat, tot i que alguns van excusar la seva assistència per motius diversos. A causa d'aquestes absències, a la sala parroquial de Montserrat només vam poder ser presents 30 persones, el qual no va impedir el correcte desenvolupament de la sessió.

La trobada es va iniciar amb una pregària sàlmica dirigida per l'Anna de Dios, responsable d'acompanyar espiritualment el grup d'experiència cristiana de la parròquia de Montserrat. Seguidament, Mn. Joaquim Blas ens va enquadrar teològicament el treball a desenvolupar, amb una breu exposició de la vinculació essencial entre església, parròquia i sinodalitat.

Després, tots plegats, vam anar intercanviant aportacions per tal de configurar la resposta al qüestionari de la fase diocesana del sínode. Cal apuntar que el debat, tot i que es va estendre durant gairebé dues hores, va ser molt enriquidor per a tots els presents i va deixar palesa la multiforme sensibilitat eclesial present. Malgrat les diferències, tots vam maldar per escoltar i exposar amb claredat, brevetat i sinceritat, la nostra percepció de la pregunta que es plantejava.

Com a fortalesa a potenciar, les dues parròquies van estar d'acord en afirmar el tarannà obert i la creixent disposició d'acollida en cadascuna de les comunitats, tant d'Alpicat com de Montserrat, on gent de moltes sensibilitats i tendències eclesials es troba i participa. Entre els reptes a afrontar, vam manifestar la necessitat de comprometre'ns en la promoció de les vocacions al presbiterat, un tema que, tal com vam constatar unànimement tots els presents, hauria d'estar al cor de les preocupacions de la nostra diòcesi.

La trobada va cloure amb un dinar de treball, on les seccions de cada consell que es dediquen a la mateixa tasca (economia, catequesi, obres i acompanyament) van poder compartir i unificar criteris i experiències.

Una trobada que va voler encarnar la sinodalitat, fent-la baixar, com diu el número 27 del document preparatori del sínode, des del pla de la pura retòrica al de la realitat. Només així podrem aconseguir una parròquia que visqui, estigui estructurada i configuri les seves iniciatives i processos en la sinodalitat. Tot un repte, apassionant i engrescador. Una fecunda jornada que tots il·lusionem repetir.

Joaquim Blas, rector de la parròquia de Sant Bartomeu d’Alpicat.