Per Manuel Díaz Martos, Delegat Apostolat Seglar de la Diòcesi de Lleida

El  Post-Congrés de Laics. Homes i dones que participen en la construcció de l’Església.

Al febrer de l’any 2020 es va realitzar un congrés de laics, va ser a Madrid, un congrés que va infondre molts ànims a les persones que van assistir-hi, en concret de la diòcesis de Lleida vam acompanyar el Sr. Bisbe onze persones.

Després del congrés, però, han passat moltes coses. Una de molt important va ser la pandèmia, que va obligar a tancar-nos a casa amb el risc que els fruits del congrés poguessin quedar en no res. Però la creativitat, les ganes de totes i tots, ens va ajudar a cercar noves maneres per seguir caminant junts i es va veure que el mitjà podia ser les vídeo conferencies. I quan ja ho teníem tot preparat per llançar el document que pretenia ajudar a seguir treballant en el procés del congrés, ens va arribar el sínode, que ha estat una gràcia de Déu, doncs la finalitat del congrés era posar en marxa el laïcat espanyol i que aquest assumís les seves responsabilitats de batejat, ja que pel bateig som nomenats profetes, sacerdots i reis.

D’aquesta manera vam veure que la invitació que el Sant Pare ens feia a treballar la sinodalitat ens portava a aprofundir en el compromís que tenim com a batejats. Amb aquest objectiu vam ajudar a posar en marxar els grups de treball del sínode, vam fer propostes i vam tenir jornades que ens van ajudar a entendre més què és la sinodalitat.

Ara ja ha arribat l’hora de posar en marxa el post-congrés, s’ha editat un petit fullet per ajudar als grups parroquials, associacions i moviments a treballar el document “Nous fruits per un poble Déu en Camí” la finalitat és posar a l’Església en Sortida, això ho vam treballar en el congrés a Madrid, dividint-lo en 4 itineraris: Primer anunci, Formació, Acompanyament i Presencia Pública.

Es va acordar en el Consell del Post – Congres que cada itinerari durés al menys dos anys, per donar temps a les Diòcesis a poder organitzar i acabar cada itinerari amb un “mini congrés” per posar en comú el que s’ha viscut i com anem creant consciencia, sinodalitat i, sobretot, participació dels laics en el compromís del bateig. Es demanava també que en el moment que es treballes cada itinerari es fes amb la metodologia del sínode, que al treballar puguem tenir temps d’asserenar el nostre cor, reflexionar, fer pregària i sobretot escoltar-nos per saber escoltar què diu l’Esperit Sant. Aquest any 2023 – 2024 treballarem l'itinerari del Primer Anunci.

El Primer Anunci té relació, d’alguna manera, amb el profetisme que se’ns diu en el bateig. El  profeta era la persona que pregonava al poble d'Israel la voluntat de Déu i, a més a més, denunciava les situacions d'injustícia.

Ara, en aquest temps que ens toca viure a nosaltres, com fem aquest primer anunci de Déu?, què diem  sobre Jesús als nostres companys i companyes de treball, al nostre consort, als nostres fills, nets, familiars, amics, veïns?, alguna vegada els hem dit que Déu ve a salvar-nos i ens ensenya el camí per ser feliços?

Us fem una proposta: aquest any podríem reunir-nos amb altres persones de la parròquia, de l’associació o del moviment i reflexionar sobre com fem el primer anunci. Més endavant,  ja abordarem quina formació necessitem i com acompanyem a totes aquestes persones que s’han deixat tocar el cor per Déu.

Els laics tenim una gran responsabilitat en estendre l’anunci de l’Amor de Déu a tota la humanitat i el compromís per millorar el nostre món.

Què us sembla el repte que tenim!!!