La Setmana de Pregària per la Unitat dels Cristians es va iniciar aquest dimecres a la parròquia del Carme amb una Missa-Pregària ecumènica presidida pel seu rector, mossèn Jaume Pons. La celebració va comptar amb la participació del pare Daniel Simon, sacerdot de la parròquia ortodoxa romanesa del Naixement de Sant Joan i la senyora Francesca Agustí, delegada diocesana d'Ecumenisme i Diàleg Interreligiós. També hi van assistir la presidenta de Vida Creixent, Maria Antonia Faidella, i un bon grup de feligresos de diverses parròquies de la ciutat.

Mossèn Jaume va introduir el sentit de la jornada, que enguany porta per lema "Fes el bé: busca la justícia" (cf. Is 1, 17), i la necessitat de pregar perquè tots siguem u, tal com vol Jesús. Com a signe visible del desig ecumènic d’unió plena de les Esglésies el pare Daniel va fer l’homilia fent referència als camins de la unitat que s’estan procurant i a la importància de practicar les virtuts de la unitat -escoltar, comprendre, animar, perdonar, sostenir, ajudar, estimar “encara que no estiguem units en la mateixa fe, encara que el dogma no coincideixi en les diverses esglésies, encara que no puguem concelebrar a la mateixa Eucaristia”. Per la seva part, Francesca Agustí va llegir les pregàries dels fidels. La celebració va acabar amb una oració final proposada als materials de l’Octavari i la invocació a la Mare de Déu de la Unitat, que es venera al temple.

La Setmana de Pregària per la Unitat dels Cristians procura que els cristians visquem aquests dies amb pregària i trobada fraterna per a què l’Esperit Sant ens purifiqui i ens ajudi a veure quins són els camins més adients perquè la comunió sigui no tan sols un desig sinó una realitat. Organitzada per la Comissió Interdiocesana d'Ecumenisme i de Relacions Interreligioses, els actes de l’Octavari continuaran el diumenge 22 de gener amb una altra missa-pregària ecumènica a la parròquia de Sant Pau de la Mariola a les 11:30, i es clourà dimecres vinent, dia 25, amb un acte organitzat conjuntament amb les altres esglésies cristianes de Lleida a l'Església Ortodoxa Romanesa del Naixement de Sant Joan (Passeig de Ronda, 54) a les 19:30 h.

La celebració de pregària i unitat entre els cristians es va posar en marxa al segle XIX, el 1840 en la “unió de pregària per a la unitat” a Escòcia. El 1894, el Papa Lleó XIII recomanà la pràctica de l’Octavari de pregària per la unitat durant el temps de la Pentecosta. Durant el segle XX, diverses iniciatives acosten aquest costum de reunir-se i pregar per la unitat a França i Catalunya, i l’any 1964, a Jerusalem, el Papa Pau VI i el Patriarca Atenàgoras reciten junts la pregària de Crist "Que tots siguin u, com tu Pare estàs en mi i jo en tu"” (Jn 17,21). El 1968 se celebra la Setmana de Pregària per primera vegada a partir dels textos de Fe i Constitució i del Pontifici Consell per la Promoció de la Unitat Cristiana, una tradició mantinguda fins avui.