Beneficencia y gratitud

Beneficència i gratitud

25 Setembre 2005

Déu, Rei suprem de totes les coses, havia anunciat una gran festa en el seu palau. Hi estaven invitades totes les virtuts. Van participar-hi totes, les petites i les grans. Des de lluny es distingia la fe embolcallada amb un mantell verd. La justícia portava les balances a les mans. La fortalesa, revestida amb una forta cuirassa. La paciència, la temprança... Cada virtut presentava el seu tret característic.

Les virtuts es tractaven cordialment entre elles, com si fossin familiars molt pròxims. Però, de sobte, el Déu Omnipotent s'adonà que dues d'aquelles virtuts es miraven amb recel, com si no es coneguessin. Com amfitrió de la festa, n’agafà una de la mà i la va portar al davant de l'altra. "La beneficència", va dir, cridant a la primera. Després, presentant la segona, diu: "La gratitud"...

Beneficència i gratitud. Les dues virtuts van quedar confuses. Des de la creació del món, temps ja bastant llunyà, la beneficència i la gratitud s'havien trobat per primera vegada.

La narració és prou expressiva i indica molt bé el funcionament de l'ésser humà. Li agrada molt rebre i li costa molt el ser agraït. L'agraïment és una virtut desconeguda o oblidada.

El Beat Francesc Castelló, la festa del qual, tot recordant la seva mort martirial, celebrarem el proper dia 28, va saber conjugar molt bé l'agraïment pels beneficis rebuts del Senyor i va suscitar agraïments pel bé que constantment ell va realitzar. En ell la beneficència i la gratitud van ser dues virtuts conegudes i practicades. L'amor a Déu, viscut amb gratitud i amb intensitat, el va manifestar en un amor compassiu i generós amb els més necessitats.

El Canyeret, barri molt pobre de Lleida, va ser l'escenari predilecte de les seves obres de misericòrdia. En ell l'acció apostòlica, personal o organitzada, era el desbordament de les riqueses espirituals del seu cor. Reconeixent el molt que havia rebut de Déu, expressava el seu agraïment retornant a Déu, en els pobres, els dons rebuts.

Siguem agraïts a Déu, el nostre Pare, reconeixent que tot el que som i tenim és do seu per al bé dels altres. I fem bones obres, fruit i expressió de la beneficència i de l'agraïment, com en el Beat Francesc Castelló, perquè "els homes glorifiquin el nostre Pare del cel" (Mt 5, 16).

                          X Francesc Xavier, Bisbe de Lleida