Dia i hora :
Lloc:
Parròquia de Sant Joan de Lleida
Descripció:
Les celebracions començaran el proper dia 24 de juny, festa del nostre patró sant Joan Baptista. La missa de les 11:30 la presidirà el Sr. Bisbe de Lleida, Mons. Salvador Giménez. Després de la Missa, hi haurà festa a la plaça de sant Joan. Tots i totes hi sou convidats. Són tres els aniversaris que es commemoraran a la parròquia de Sant Joan Baptista de Lleida al llarg del trienni 2018-2020. L’origen de la parròquia està directament relacionat amb la restauració de la diòcesi de Lleida l’octubre de 1149, pocs dies després de la conquesta feudal de la ciutat. Guillem Pere de Ravidats, bisbe de Roda havia pres possessió com a bisbe de Lleida i s’havia traslladat a la nova seu de la diòcesi restaurada. A través de l’Ordinatio Ecclesiae Ilerdensis, de 29 d’abril de 1168, el bisbe va organitzar l’Església de Lleida creant una estructura parroquial integrada per les parròquies de Sant Llorenç, Sant Martí, Sant Andreu, Sant Joan i Santa Maria Magdalena. Aquesta és la data on figura documentada per primera vegada la parròquia de Sant Joan, que emergí com la més important de la ciutat. Són 850 anys d’aquesta data. El temple romànic de Sant Joan de la Plaça, atribuït a Pere de Coma, que ja endegava la construcció de la Seu Vella, a finals del segle XII, va acollir la parròquia fins que s’ordenà la seva demolició. D'octubre de 1868 a juny de 1869 el temple fou enderrocat per poder ampliar la plaça que li donava nom. Les seves restes soterrades van sortir a la llum l’any 1975 amb les obres de construcció d’un pàrquing a la plaça. Són 150 anys d’aquesta data. L’arquitecte bilbaí Juli de Saracíbar projectà el nou temple de Sant Joan Baptista, l’obra del qual va realitzar el lleidatà Celestí Campmany. El bisbe Josep Messeguer l’inaugurà el 27 d’octubre de 1895, tot i que la construcció no es va completar fins 1902. Són 125 anys d’aquesta data. Al llarg dels propers tres anys farem memòria d’aquests esdeveniments en diferents actes celebratius que culminaran l’any 2020 amb el 125è aniversari de la inauguració del nou temple parroquial. Una gran efemèride per a la parròquia i per a la ciutat. La parròquia està oberta a iniciatives que se'ns puguin proposar.